Mange har reagert på at det kun er mulig å ta med håndbagasje på FlyVikings flyvninger. Ifølge reglementet kan hver passasjer ta med en stk. handbagasje inntil åtte kg i kabinen.

I tillegg kan man ta med en håndveske eller PC-bag inntil to kg. Direktør i flyselskapet, Stein Terje Dahl,forteller at de har fått en del reaksjoner på akkurat dette.

- Vi har fått mange henvendelser. Samtidig er ingenting skrevet i stein og det kan hende at vi kommer til å omgjøre den regelen etter hvert. Det viktige i starten blir å finne vår nisje, sier han til VOL.

Sparer kostnader FlyViking fikk tillatelse til å fly kommersielt Åpner billettsalget i natt FlyViking har fått tillatelse til å fly kommersielt.

Fordelen med å kutte innsjekket bagasje er at man sparer kostnader. Utfordringen er derimot at svært mange passasjerer både vil og er avhengige av å ta med seg koffert.

Gisle Solvoll er forskningsleder ved Handelshøgskolen i Bodø, Senter for Innovasjon og Bedriftsøkonomi. Han mener det finnes fordeler, men enda tydeligere ulemper ved at passasjerene kun kan ta meg seg håndbagasje ombord i flyet.

- Det er lurt på den måten at de sparer penger ved at de ikke trenger handlere, eller personer som lemper bagasje. Det som ikke er lurt er at de mister kunder som vil ha med seg koffert, og dem er det ganske mange av, sier Solvoll til VOL.

Forretningsreisende

Med utgangspunkt i det tilbudet som FlyViking har lagt opp til nå, mener Solvoll at det primært appellerer mest til en spesiell gruppe.

- Med kun håndbagasje vil det være mest attraktivt for forretningsreisende og de som skal på korte fritidsreiser. De som skal på helgeturer foretrekker som oftest å ha med seg mer bagasje, forklarer han.

Solvoll tror det er sannsynlig at selskapet etter hvert kommer til å lempe på bagasjekravet.

- Jeg tror ikke løsningen de har nå er så lur. Vi snakker her om et nytt flyselskap som operer med lave priser. Men lave priser gir lave inntekter og da blir det vanskelig å generere kostnader, sier han.

Møter tøff konkurranse Nå er Ola Giæver klar for take off Fredag fikk Ola Giæver de siste godkjennelsene for å kunne starte flygningene i FlyViking.

Forskningslederen presiserer at FlyViking skal konkurrere mot en tøff motstander.

- Widerøe har vært i bransjen lenge. Det kommer til å bli en priskonkurranse der Widerøe har muskler til å stå imot. Giæver og FlyViking overlever ikke lenge dersom de ikke tjener penger. De har mange utfordringer foran seg. Å starte flyselskap innebærer stor risiko og aller færreste som prøver seg, lykkes, slår Gisle Solvoll fast.

-Godt å komme i gang

Ifølge administrerende direktør Stein-Terje Dahl, har FlyVikings mannskaper holdt på med praktisk trening i Trosmø de siste dagene.

- Det er mye som skjer akkurat nå. Vi får godkjennelse for vår første flight nå i ettermiddag. Men det skal bli godt og endelig komme i gang og få flyene på vingene, slår han fast.

Andøya og Skagen Widerøe vant kampen om alle ruter i nord Konkurrentene i FlyViking og Danish Air Transport vant ikke kontrakt på noen av rutene i Nord-Norge.

FlyViking starter opp med flyvninger fra Tromsø‚ Hammerfest og Bodø neste mandag. Fra 18.april er det oppstart med flyvninger fra Svolvær.

Ola Giæver har tidligere uttalt at flere destinasjoner vurderes fortløpende, inkludert Andøya og Skagen, men at det ikke er bestemt når det eventuelt finner sted.

- Det trenger ikke bli så lenge til, uttalte han til VOL for en måned siden.