På landsbasis har fraværet gått ned fra en median på 6 dager og 13 timer i skoleåret 2014-2015, til 5 dager og 12 timer i 2015-2016 og ned til 3 dager og 8 timer i 2016-2017.

Det var høsten 2016 at fraværsgrensa ble innført. Den innebærer at elever må ha under ti prosents ugyldig fravær i et fag for å få karakter i faget.

Yrkesfag mest ned

Fraværet har gått mest ned blant elever som går på yrkesfaglige utdanningsprogram. Fraværet er nå, med knapp margin, lavere blant elever som går yrkesfag enn blant elever som går studieforberedende i Nordland.

Høyre-politiker i Sortland, Beate Bø Nilsen, er fornøyd.

– Innføring av fraværsgrense på ti prosent har vært suksessfullt, da fraværet har falt drastisk på to år, og spesielt det siste året, sier hun.

Hun har hentet ut tall som viser fraværet på de ulike skolene i Vesterålen, fordelt på yrkesfag og studiespesialisering.

Sortland på fraværstopp

Nordland som helhet ligger tett på landsgjennomsnittet, mens skolene i Vesterålen i stor grad ligger på, eller over, snittet.

Sortland videregående har blant annet en vei å gå for å nå landsgjennomsnittet for yrkesfaglige studieretninger. Fra 2014-2015 til 2015-2016 opplevde yrkesfag en oppgang i fraværet, fra 7 dager og 17 timer til 9 dager og 18 timer. I 2016-2017 var fraværet på 5 dager og 10 timer, noe som er en god forbedring fra året før, men likevel et godt stykke bak både landsgjennomsnittet og fylkesgjennomsnittet.

Rune Lødemel, rektor ved Sortland videregående skole. Foto: Gaute Bergsli

Forskjeller mellom programmene

Rektor ved Sortland videregående, Rune Lødemel, mener at tallene først kan sammenlignes når man ser på de ulike programområdene, da det er store forskjeller mellom de yrkesfaglige programmene.

Han er imidlertid fornøyd med at skolen også ser samme nedgang som landet for øvrig.

– I tillegg ser vi at det er veldig få som mister karakteren på grunn av fraværsregelen. Faktisk er det færre som ikke får vurdering enn det var tidligere, sier han.

Får elevmentor

Skolen setter i gang noen tiltak fra høsten for å se på måter de kan få ned fraværet enda mer. Blant annet skal en ansatt jobbe 30 prosent som elevmentor, der oppgavene er å gripe tidlig inn for alle elever som har utfordringer. Det kan være utfordringer med fravær, eller andre ting.

– Nå er målet å bli enda tettere på, sier Lødemel.

Inspirasjonen har de hentet fra Bodin videregående skole i Bodø, der de har organisert elevtjenesten som forebyggende team.

– Vi ser en del elever som vi bør reagere og sette i gang tiltak tidlig på, sier Lødemel.

Fraværsgrensa skapte store reaksjoner da den ble innført i fjor, men Lødemel forteller at det siden den gang har vært ganske stille blant elevene.

– De aller fleste har nok akseptert at det er sånn reglene er, og det har vært stillere enn jeg forventa. Samtidig har jo de aller fleste elevene lavt fravær i utgangspunktet.

Hadsel bedre enn snittet

Studieforberedende fag ved Hadsel videregående ligger derimot foran både lands- og fylkesgjennomsnittet. I skoleåret 2014-2015 var medianen på 4 dager og 6 timer fravær per elev, og påfølgende skoleår var den typiske eleven borte i 4 dager og 8 timer.

For skoleåret 2016-2017, etter at fraværsgrensa ble innført, var medianen på 2 dager  og 7 timer for studiespesialiserende ved Hadsel videregående.