– Jeg anbefaler ikke at man bruker slike alkometer, sier politioverbetjent Geir Bendiksen ved Sortland lensmannskontor.

Ifølge Bendiksen er det slett ikke sikkert at alkometer som er kjøpt over disk eller på nett, er pålitelig.

–  Du kan faktisk risikere at et slikt alkometer viser en promille på null, mens du i realiteten har for eksempel 0,8. Jeg kjenner ikke til hvordan produsentene som lager disse alkometrene kjører tester, men jeg tviler på at de er veldig retningsgivende. Politiet sine instrumenter er mer pålitelige og går stadig gjennom ulike testrapporter for å sjekke funksjonaliteten, utdyper han.

Blodprøve

Ifølge Bendiksen stoler heller ikke politiet hundre prosent på sine måleinstrumenter.

– Det er en grunn til at vi tar blodprøve i tillegg. Dersom alkometer hadde vært retningsgivende for å gå i retten hadde vi ikke tatt blodprøve, understreker Bendiksen.

Han anbefaler personer som har planer om å teste promillen ved hjelp av kjøpte alkometer, om å tenke seg godt om og å bruke fornuften.

–  Jeg anbefaler det ikke. Er man usikker på når man er kjørbar, må man ta utgangspunkt i 12 timersregelen og heller vente noen timer, sier han.

–La det være

Kommunikasjonsrådgiver i NAF, Jan Engebregtsen er tindrende klar på at å gå til anskaffelse av alkometer for å få oversikt over egen promille, ikke er noen god ide.

– Dersom du mener du trenger alkometer for å sjekke om du er kjørbar, skal du la det være. Da er du ikke i form til å kjøre bil akkurat da, sier han til VOL.

Primært en indikasjon

I liket med Bendiksen understreker Engebregtsen at heller ikke politiets alkometer er sikre.

– Det er viktig å huske på at politiets alkometre først og fremst er en indikasjon og ikke klare fakta. Det er derfor de tar blodprøve også, sier han.

Han oppfordrer bilister til å bruke fornuften når de skal ut i trafikken.

– Vis ansvar når du skal ut for å kjøre bil. Vær uthvilt. Det handler både om trafikksikkerhet og ikke minst ansvaret for medtrafikanter, slår han fast.

Betydelig fare

Ifølge beregninger fra Folkehelseinstituttet (FHI) foretas det daglig i Norge 140 000 kjøreturer i ruspåvirket tilstand, over straffbarhetsgrensen. 14 000 av disse er i alkoholrus, mens de resterende er relatert til narkotika (40 000) og legemidler (86 000).

– Faren ved kjøring i ruspåvirket tilstand er betydelig, og veldig godt dokumentert for alle disse stoffene. Vitenskapelige undersøkelser viser at inntak av disse stoffene, i rus-sammenheng, svekker ferdigheter som er relevante for å kjøre bil, har overlege Knut Hjelmeland fra avdelingen for rettsmedisinske fag ved Oslo universitets-sykehus tidligere uttalt i et intervju med Dagbladet.