Bakgrunnen for anmeldelsen er at Brøndbo ved flere anledninger, både i fjor og i år, hevder å ha sett rib-aktøren opptre på uvettig vis rundt hvalen.

– Når en hval kommer opp etter et dykk, har den behov for å ligge en god stund og puste seg opp. Det jeg har sett ved flere anledninger er kjøring av rib på en uvettig måte, hvor man forstyrrer spermhvalen og ikke lar den oksyginere skikkelig, sier Brøndbo til VOL.

Forstyrrer hvalen

Brøndbo eier Arctic Whale Tours på Stø og er kaptein på hvalsafaribåten Blasius.

– Når en fører kjører som en tulling mot hvalen for å tilfredstille kunder, foretar hvalen et såkalt «shallow dive», hvor den går under vann uten å dykke ned, som en flukt. Hvalen blir forstyrret og får ikke pustet seg opp. Dette bør være en del av basiskunnskapen når man driver med hvalsafari, sier Brøndbo.

Har levert anmeldelse

Brøndbo har også 40 års erfaring som vetrinær for landpattedyr, og har sittet 30 år i Dyrevernnemda. Han mener dette er dyreplageri. Derfor har han gått til det skritt at han for et par uker siden anmeldte én av episodene, som han hevder fant sted 17. juni i år.

– Det er ikke mitt ønske at de skal blir straffet, men at offentlige myndigheter skal gjøre dem oppmerksomme på at de ikke kan opptre slik. Denne adferden må stoppes. Hvis man ikke vet bedre, så er ikke det noen unnskyldning. Driver du hvalsafari har du ansvar for at de du sender ut på havet har en slik basiskunnskap, mener han.

Han mener den uvettige kjøringen også bidrar til å ødelegge for andre hvalsafari-aktører.

– Dette er adferd som kan bidra til å gjøre hvalen urolig og sky, mener Brøndbo.

Ikke et nytt fenomen

Daglig leder ved Sea Safari Andenes, Marten Bril, sier de ikke er kjent med anmeldelsen, og at de ikke ønsker å kommentere den da de ikke kjenner innholdet i den. Til tross for dette sier han til VOL at offentlig skittkastelse sjeldent fører noe godt med seg, og for en næring som heller burde søke samarbeid er dette snarere et stort tilbakeskritt.

– Brøndbo går langt i å insinuere manglende kunnskap og basisferdigheter for å drive denne type virksomhet, sier Bril.

Han poengterer at de har respekt for Brøndbos mangeårige kunnskap med landpattedyr.

– Hvor vidt dette kvalifiserer han til å uttale seg om vårt kunnskapsnivå eller mangel på sådan er en annen sak.

Han sier at fenomenet «shallow dive» ikke er et nytt fenomen, og at det har vært kjent innenfor hvalsafarivirksomhet i området lenge før det kom rib-aktører inn i bildet.

– Det er imidlertid flere årsaker til at dette oppstår og ikke utelukkende nærvær av båter, forteller Bril.

Bril sier at enhver bedrift som driver kommersiell virksomhet med frakt av mennesket på havet og nærkontakt med ville dyr, må ta sine forhåndsregler.

– Dette tar vi på alvor, men ber også hver aktør om å gå i seg selv. I stedet for å kalle hverandre tullinger (red. admin. for ordens skyld - Brøndbo sa "kjøre som tullinger"), og kunnskapsløse, bør enhver se sitt forbedringspotensiale og rette blikket fremover. Manglende evne til samarbeid er vel så destruktivt for vår felles næring som de beskyldninger som her legges frem.