Avdelingsdirektør i Statens vegvesen, Geir Jørgensen, sier til VOL at skiftet av lysarmaturene er et såkalt gruppeskifte.

– Det innebærer at hele armaturet i tunnelen skiftes ut i en operasjon. Det er et arbeid som tar mellom 12 og 13 timer og som vil føre til redusert fremkommelighet i tunnelen, sier han.

Tøffe forhold

Ifølge Jørgensen foregår utskifting av lys med forholdsvis jevne mellomrom.

–  Vi gjør det når lyskildene blir gamle og utsatt for tøffe forhold, noe de har blitt i Ryggedalstunnelen. Det er et helt ordinært vedlikeholdsarbeid. Det samme gjør vi i Brokløysa-tunnelen, også det på grunn av slitasje,  sier han.

Ryggedalstunnelen har tidligere blitt kritisert på grunn av de flere bilister mener er manglende sikkerhet. Ifølge Jørgensen er det viktig å ta i betraktning at tunnelen ble bygget for snart 40 år siden.

– Det blir ikke riktig å sammenligne Ryggedalstunnelen, som er bygget i 1980, med helt nye tunneler. Den ble bygget i en helt annen tid, med helt andre sikkerhetskrav, uttalte han til VOL tidligere i år.

Millionoppgradering

Da sa Jørgensen også at tunnelens mangler står høyt oppe på prioriteringslista til vegvesenet.

– Vi har allerede gjort omfattende arbeid og har gjennomført bergsikring, rensa fjellet og gjennomført frostsikring. Det neste som skal skje er en stor oppgradering i henhold til forskriften. Det handler om å oppgradere elektroanlegget og sikkerhetsutstyr, som for eksempel nødtelefoner. Vi snakker om en oppgradering som koster flere titall millioner kroner, sa avdelingsdirektøren den gangen.

Samtidig understreket han at det ikke var mulig å si når dette arbeidet vil starte, siden Ryggedalstunnelen ligger på fylkeskommunal vei og derfor må inn på Nasjonal transportplan for at det skal bevilges penger.

Ruster opp 1.600 tunneler

For to år siden startet Statens vegvesen en omfattende oppgradering av 500 vegtunneler på riksvegnettet og rundt 1.100 på riks- og fylkesvegnettet. Det er sistnevnte kategori Ryggedalstunnelen og Brokløysatunnelen kommer innunder. Ifølge vegvesenet er det utarbeidet en plan for hver enkelt tunnel. Dette er eksempler på utbedringsarbeider som utføres:

◾Bedre ventilasjon for å drive ut røyk. Bedre brannsikkerhet, nytt slukkeutstyr og godt merkede nødutganger.◾Nødkommunikasjon med direkte kontakt til vegtrafikksentralene. Styringssystemer slik at tunneler kan stenges når det er ulykker eller brann.◾Bedre belysning.◾Nye kabler og kabeloppheng som er forutsetningen for at sikkerhetsopplegget i en tunnel virker.◾Bedre sikring mot brann ved å dekke til brennbar vann- og frostsikring (PE-skum) med betong.