Natt til 18. juli i år ble hunden Cesar (10), som er av rasen shetland sheepdog, syk. Han hadde blitt i dårlig form på kvelden, med oppkast og diaré. Matmor Rita Pettersen Tolnes trodde først det kunne være en medisin som slo ut magen, men da tilstanden forverret seg betraktelig utover natta, tok hun kontakt med veterinærvakta rundt klokken 03 for å få hjelp.

Hunden ble svært dårlig utover natta, og lå ute på plena. Foto: Privat

– Etter å ha ringt gjentatte ganger gjennom en halvtime, uten at noen tok telefonen, kom vi til slutt gjennom, og forklarte at nå var han så dårlig at han verken klarte å gå eller bevege seg, sier hun.

Fikk beskjed om å vente

Hun hadde sittet ute på plenen med hunden fra midnatt, på grunn av oppkast og diaré, og var rimelig fortvilt da hun ringte veterinærvakta, men føler at hun ikke ble tatt alvorlig.

– De mente at han var dehydrert. Men, du kan ikke bare mene noe når folk ringer fryktelig fortvilt midt på natta. Vi ringer ikke veterinærvakta klokka 03 hvis vi ikke ser at det er alvorlig, sier Pettersen Tolnes til VOL.

Ifølge Pettersen Tolnes fikk de beskjed om å vente de fem timene det var til dyreklinikken på Strand i Sortland åpnet.

– Selv om vi forklarte at han var veldig syk, var det ikke noe tilbud om å få komme øyeblikkelig. Det var ikke noe særlig å sitte og se hvor vondt dyret hadde det. Han laget forferdelige ulelyder da vi kjørte til dyrlegen om morgenen, sier hun.

Kritiserer veterinærvakta

Vel fremme på dyreklinikken på morgenen tok de prøver av hunden, uten å finne ut av hva årsaken var. Fem timer etter oppmøte der, døde hunden.

– De kunne ikke si noe eksakt om dødsårsak, annet enn organsvikt, sier Pettersen Tolnes.

– De lurte på om han kunne ha fått i seg noe, for eksempel kjølevæske, men det er ikke noe sånt der vi bor, og han pleide ikke å smake på ting, legger hun til.

Hun understreker at det slett ikke er sikkert at hunden hadde overlevd om de hadde fått se veterinær tidligere, men kritiserer likevel veterinærvakta for ikke å ta tak i det.

– Det er ingen som vet hvordan det hadde gått da. De kan ikke reklamere med at man må ringe, hvis man likevel ikke får hjelp. Vi uttrykte veldig tydelig hvor dårlig han var, sier hun.

Krever tilbakemelding

Etter at Pettersen Tolnes fikk summet seg etter hendelsen, kjenner hun at sorgen har gått over til forbannelse.

– Jeg ville snakke med veterinærvakta om hvordan vi ble behandlet, og om på hvilket grunnlag vi ble avvist da vi ringte, sier hun.

Hun har sendt mailer til veterinærvakttjenesten, og fått beskjed om at hun skal få tilbakemelding, men uten å ha hørt noe mer.

– Jeg fikk til svar at dette var uheldig og sterkt beklagelig, og vedkommende skulle finne ut hvem som var vakthavende denne natten, og så skulle jeg få en tilbakemelding. Dette er nå åtte dager siden.

Karl Peder Haugen i Sortland kommune, som er vertskommune for veterinærvakttjenesten, har snakket med veterinæren som hadde vakt den natta, og sa onsdag ettermiddag til VOL at han vil gi tilbakemelding til Pettersen i løpet av torsdag. Han ville onsdag ikke si noe om hva som hadde skjedd.

– Ble vurdert som forsvarlig å kunne vente

Veterinærene som går i vaktturnus er pålagt taushetsplikt, og kan ikke uttale seg i enkeltsaker. I en epost til VOL torsdag bekrefter imidlertid veterinær Peter Marskar at stordyrveterinærene i Vesterålen hadde vakt den aktuelle natta. Stordyrveterinærene, sammen med to andre tilknyttede veterinærer, betjener den kommunale veterinærvakta mellom 16 og 08 i hverdagen, samt hele døgnet i helgene.

Marskar uttaler seg i eposten først og fremst på generelt grunnlag.

– Vi er alltid to veterinærer på vakt og i lamminga hele tre veterinærer for å sørge for tilstrekkelig veterinærdekning for både produksjonsdyr og kjæledyr etter normal arbeidstid. Vi mottar mange telefoner og det kan i blant være vanskelig for den vakthavende å avgjøre over telefonen om henvendelsen fra eier beskriver akutt sykdom av en slik alvorlighetsgrad at dyret krever øyeblikkelig veterinærtilsyn, eller om dette for eksempel kan vente til neste arbeidsdag.

– I dette tilfellet ble veterinær kontaktet 04:40, og det ble ut fra de gitte opplysninger vurdert som forsvarlig at hunden kunne vente til normal åpningstid klokken 08 på Sortland Dyreklinikk, noe eier samtykket i. Utover dette beklager vi dersom eier føler de ikke ble godt nok ivaretatt av veterinærvakta, skriver Marskar i eposten.