Like før sommerferien, den 12. juni, startet FlyViking sine første flygninger fra Harstad/Narvik Lufthavn til og fra Bodø Lufthavn, med daglige avganger kl. 15.55 og ankomst kl. 15.05.

Daglig leder Stein Terje Dahl i FlyViking opplyser at de fra 4. september utvider tilbudet fra Harstad/Narvik, da reisende kan ta morgenrute herfra til Bodø, samt eventuelt videre til Trondheim. Men de superbillige prisene som de reklamerte for ved oppstarten fra Evenes, er nå en saga blott.

– Flybilletter til kroner 299 er ingen fast pris som ligger inne hos oss. Det var et spesialtilbud som vi hadde i begynnelsen for å se reaksjonene i markedet. Billetter til 499 er laveste pris nå, reklamerer Dahl.

Nettside-treghet

Men om man skal via Bodø til Trondheim, bør man bestille billetter direkte via bookingavdelingen, da nettløsningen per nå ikke er oppdatert for å få gjennomgående priser. Dette skal være på plass i løpet av september.

Dahl forklarer videre at om de skulle fortsatt med flybilletter til 299 så ville alt bli spist opp i flyavgifter.

– Vi må ha noen kroner igjen til flyselskapet også, sier han.

Da FlyViking startet opp fra Evenes i juni varslet FlyViking-grunnleggeren Ola Giæver at de planla økt aktivitet fra Harstad/Narvik. Harstad Tidende foreslo på lederplass en justert tidsplan, for å matche næringslivets behov om å reise til og fra fylkeshovedstaden på samme dag. Nå følger FlyViking opp.

– Vi tar etterspørselen fra næringslivet på alvor og starter nå opp morgenrute til Bodø med retur til Evenes samme kveld. Nå har dere et par måneder på dere til å vise at det er liv laga for ruta, sier Dahl.

Samme dag starter FlyViking også opp flygninger til Hammerfest fra Evenes (med kort mellomlanding i Tromsø). Denne er spesielt lagt opp med tanke på oljebransjen. Her med priser på et par tusenlapper for en enveisreise.

Flyselskapet har vært i vinden i media etter oppstarten i vår. Nå senest for rapport om mangler fra Luftfartstilsynet, samt uenigheter mellom styret og Giæver sjøl. Han mener ifølge Nordlys at ved å flytte hovedkontor/administrasjon av flyselskapet til hjemplassen Lyngseidet, kan man øke konkurransekraften og tilby superlave priser igjen. Men styret skal ha vært imot flyttingen.

– Er det dette som ligger bak at dere ikke lengre tilbyr superbillige priser?

– Nei, det kan skje uavhengig av flytting av hovedkontor, men 299 er ikke lenger noen fastpris hos oss, sier Dahl.

Han forklarer at bakgrunnen for Giævers forslag om å flytte kontoret, er at man fra 2018 igjen innfører nye EU-regler som gjør at man igjen får lavere arbeidsgiveravgift for Nord-Troms og Finnmark, noe som kan gi billigere drift av selskapet.

Taus i Widerøe

I Widerøe ønsker man ikke kommentere FlyVikings nye satsing fra Harstad/Narvik, eller svare på om de vil gjøre noe for å matche prisene fra Flyviking.

– Det er ikke naturlig å kommentere hva andre gjør. Min generelle kommentar er at konkurranse i utgangspunktet er bra for kundene, men vi tilbyr uansett det beste produktet, mener kommunikasjonsdirektør Silje Brandvoll.