Fortsatt vil det ta noen år før det virkelig store elbilutvalget er på plass, men det kommer noen nye modeller neste år. Norske kunder har allerede stilt seg i kø.

Mens flere av de store tyske bilmerkene planlegger en elbiloffiensiv rundt 2020, er det andre produsenter som er klare med sine produkter neste år.

Hyundai

Hyundai har den elektriske Ioniq på markedet allerede, og neste år utvider de med den kompakte SUV-en Kona.

– Den kommer som elbil til sommeren. Den vil komme med to forskjellige batteripakker, og det er grunn til å anta at den største skal klare over 50 mil. Vi har over 2000 personer som har meldt seg som interessenter på nettet allerede, sier Morten Brusletto, PR-sjef hos den norske importøren.

I Vesterålen er det Biltrend som selger Hyundai. Ifølge bilstatistikken er det solgt fem utgaver av Ioniq i Vesterålen. Marte Nyborg opplyser til VOL at ytterligere syv biler er i bestilling. Hun sier at kundene også spør om Kona-modellen. Selv om interessen for el-bil er økende, selges det mange bensin- og diesel-biler.

– Vi opplever kanskje at kundene spør etter elbil som bil nummer to. Kundene vil gjerne ha en bensin- eller dieselbil dersom de har behov for å kjøre til Tromsø eller Harstad. Da ønsker kundene ikke å være avhengig av lading.

Nissan

Nissan Leaf ble introdusert på det norske markedet i 2011, og har rundet 35.000 leveringer, noe som gjør den til den mest solgte elbilen gjennom tidene i Norge. I mars starter leveringene av den helt nye generasjonen.

Den nye Leaf har et batteri på 40 kWh, en økning på 30 prosent, mens rekkevidden skal være 50 prosent bedre, vel 35 mil målt i NEDC-standarden. Ved introduksjonen vil bilen koste 283.900 kroner.

– Vi tar ikke reservasjoner eller depositum, vi skriver kontrakter og selger biler, sa Jaani Tanskanen, produktsjef for Nissans elbiler i Norden, da han var i Norge nylig.

I år er det solgt 6 utgaver av denne modellen i Vesterålen. Det er halvparten så mange som på samme tid i fjor. Christopher Antonsen ved Vesterålen Bil, som er Nissan-forhandler i Vesterålen, sier til VOL at det er forventninger til den nye bilen ettersom den både er mer romslig og har bedre rekkevidde.

– Vi har 11 biler i bestilling, opplyser han.

Antonsen sier at Nissan har forsøkt å unngå å gå i samme leveringsfella som andre leverandører.

– Det er bare seks måneder mellom lanseringen av bilen i Tokyo, og levering av biler i Vesterålen, sier han.

Tesla 3

Mest omtalt er trolig Tesla Model 3, en mellomstor bil som har mange hundre tusen reservasjonsholdere verden over. Den ble nylig presentert i USA, og ifølge kommunikasjonssjefen hos Tesla i Norge, Even Sandvold Roland, begynner de internasjonale leveringene i andre halvdel av 2018.

Audi kommer med sin første elbil, kalt e-tron.

– Foreløpig har vi ikke mer konkret informasjon utover at bilen kommer i 2018, sier Øyvind Rognlien Skovli, hos Audi i Norge.

Audi e-tron har en batterikapasitet på 95 kWh og skal ha en rekkevidde på mer enn 50 mil. Det er en ganske stor SUV, med mye krefter. Effekten skal tilsvare 435 hestekrefter, og null til hundre tar 4,6 sekunder. Skovli sier at forhåndsinteressen har vært stor.

Tesla selger sine biler direkte, og har ingen forhandlere i Vesterålen.

ANDRE HALVÅR: Importøren sier Tesla Model 3 vil leveres i Norge fra andre halvår av 2018. Foto: Produsenten

Mange reservasjoner

– Nå er vi på rundt 2500 reservasjoner og har god tro på at vi får så god tilgang til biler at vi kan ivareta langt flere enn de som står på lista til nå.

Jaguars første elbil er også en SUV, med planlagt lansering i andre halvår av 2018.

– Per nå har 850 personer betalt reservasjonsbeløp på kr 10.000 for å sikre seg tidlig levering. Det er også over 2000 som har meldt interesse for å kjøpe bilen, sier Jacob Moer Aanonsen, salgssjef for Jaguar Land Rover i Norge.

I-Pace, som den heter, har et batteri på 90 kWh og skal ha en rekkevidde på 50 mil.

STOR: Audis første elbil treffer også det norske markedet i 2018. Det er en stor SUV med firehjulstrekk. Foto: Produsenten