– Momsøkningen kommer som et sjokk for reiselivsnæringen. Det var ikke en del av skatteforliket på Stortinget våren 2016, og bedriftene har stolt på at regjeringen, i motsetning til hva opposisjonen har varslet, vil senke skattene for næringslivet, ikke øke dem, sier administrerende direktør Kristin Krohn Devold i NHO Reiseliv.

– Straffer næringa

Hun sier momsøkningen i praksis vil føre til dyrere hotellrom, som igjen vil svekke norsk reiselivs konkurranseevne.

– Her straffer regjeringen en næring som har skapt arbeidsplasser, og som allerede har presset lønnsomhet. Dette vil ramme bedriftseiere og arbeidsplasser i distriktene hardest. Momsøkningen er uventet og trist for en næring som har jobbet så hardt.

– Rammer tøffere

At selskapsskatten reduseres ytterligere, fra 24 til 23 prosent, er i tråd med skatteforliket.

Men, sier Krohn Devold:

– For bedrifter med begrenset overskudd, og som muligens går med underskudd, vil avgiftsøkningen fra ti til tolv prosent ramme betydelig tøffere enn fordelen med overskuddslettelsen på ett prosentpoeng. Næringsministeren som reiselivsminister har blitt budsjettaper, sier Krohn Devold.

Kysthotellet: – Enda dårligere marginer

Daglig leder Johann Olav Randolf Nilsen ved Vesterålen Kysthotell på Børøya er enig med Krohn Devold.

– En momsøkning vil selvfølgelig føre til at prisene må økes, og at marginene i reiselivsnæringen blir enda mindre. I Lofoten og Vesterålen utgjør reiselivet en stor del av levebrødet vårt. Det er synd for oss som er ute i distriktene, siden det er mer utfordrende med transport og logistikk og en økning vil slå ekstra hardt ut på oss, sier Nilsen.

Daglig leder her ved Vesterålen Kysthotell på Børøya mener Lofoten og Vesterålen rammes ekstra hardt. Foto: Arkivbilde

Han tror imidlertid det vil gå seg til for aktørene ved en eventuell momsøkning.

– Blir forslaget vedtatt, skal vi selvfølgelig klare å tilpasse oss og gjøre det beste ut av det. Men jeg ser helst at det ikke blir noen endringer, siden en momsøkning vil øke kostnadene både for oss og våre kunder.

– Kom som en overraskelse

Leder Astrid Berthinussen i Visit Vesterålen mener reiselivsnæringen i Norge blir svekket i konkurransen med billigere ferieland om momsøkningen blir gjennomført.

– Det er et forslag som vi ser at det er kommet sterke reaksjoner på fra hele landet. Momsøkning vil i praksis blant annet ramme hoteller, camping og transport, næringer som allerede er presset på lønnsomhet, spesielt i distriktene. Norge vil oppleves enda dyrere for turistene som kommer hit og dermed svekke oss som reiselivsdestinasjon i konkurranse med andre land, sier hun.

OVERRASKET: – Regjeringen signaliserte en satsning på vår næring i den nye reiselivsmeldingen. Derfor kommer forslaget som en overraskelse på mange, sier Astrid Berthinussen i Visit Vesterålen Foto: Gaute Bergsli

Berthinussen er overrasket over budsjettforslaget.

– Regjeringen signaliserte en satsning på vår næring i den nye reiselivsmeldingen. Derfor kommer forslaget som en overraskelse på mange. Som flere har poengtert: Én av våre utfordringer er å konkurrere på pris. Dersom forslaget skulle gå gjennom, presses våre bedrifter til å høyne sine priser for å møte momsøkningen.

– Dårligere kulturtilbud

Hovedorganisasjonen Virke mener også endringen er uheldig for kultur- og reiselivsnæringen.

– Økning i momsen får uten tvil uheldige konsekvenser for næringene. Dette vil føre til dyrere og mindre tilgjengelig kulturtilbud for folk flest. Det vil også føre til at Norge oppleves enda dyrere for turistene som kommer hit. Det vil svekke oss som reiselivsdestinasjon i konkurranse med andre land, sier direktør Line Endresen Normann i Virke Reise Norge og Kultur til E24.no.

Andre saker om statsbudsjettet: