– Når du selv eller noen i familien er syke, må det være enkelt å komme i kontakt og få svar fra fastlegen, sier Forbrukerrådets direktør Randi Flesland.

Forbrukerrådet har testet og gitt poeng til alle landets fastlegekontor på en skala fra null til hundre, hvor hundre er best. De får poeng for å gi god og relevant informasjon som er lett tilgjengelig digitalt. Medisinskfaglige vurderinger er ikke testet. Bare 2,5 prosent får grønt lys av Forbrukerrådet.

– Det er noe langt flere bør strekke seg etter, mener forbrukerdirektøren. – Nesten alle har mye å lære av hvordan de beste fastlegekontorene tar hensyn til brukernes behov.

Fastlegekontoret i Lødingen er Nordlands beste med 64,7 prosents score, men det er ikke over «godkjent-grensa» som er på minimum 67 poeng.

Risavika Legesenter i Rogaland kommer best ut av alle i hele landet med 78,2 poeng. De svarer imøtekommende på telefon, og raskt og relevant på epost og sms. De gir gode svar på spørsmål om legene, kontoret og praksisen, og gjør det enkelt å bestille time og finne informasjon på nett.

På lista over legekontorer i Vesterålen finner vi:(Les mer om kriteriene i undersøkelsen)

(1)Lødingen Legekontor - 64,7 prosent totalt(12)Sortland kommune legekontor 59,3 prosent totalt(16) Bø legekontor 57,3 prosent totalt(25) Øksnes legekontor 52,3 prosent totalt(51) Søndre Frydenlund legesenter 27,8 prosentSe hele oversikten fra Nordland her.

Lødingen Legekontor er altså best i Nordland, men på 55. plass i Norge.

Se landsoversikten her.

Fakta fra undersøkelsen:

* Forbrukerrådet har testet og rangert 1.374 legekontorer i hele Norge etter hvor gode de er på informasjon, service og digital tilgjengelighet.

* I snitt får legekontorene 44 poeng av 100 mulige. 24 fastlegekontorer har fått bare 2 poeng.

* 27 prosent av legekontorene har ikke nettside. Av dem som har nettside, mangler mange informasjon om fastlegene.

* 40 prosent av kontorene gir ikke pasientene mulighet til å bestille time elektronisk.

* 63 prosent svarer på telefon innen 2 minutter. 14 prosent hadde ikke svart etter fire minutter.

* Forbrukerrådet har ikke undersøkt den medisinskfaglige kvaliteten ved legekontorene.

Kilde: Forbrukerrådet