– Ja, det er kanskje ikke den vakreste måten å bygge en båt på, men det er effektivt, slår Jørgen Rasmussen, teknisk sjef hos Blokken Skipsverft fast.

På Blokken skipsverft er de i gang med å ferdigstille en Nordtind 50, en fiskebåt som verftet selv har konstruert. En forutsetning for konstruksjonen er at den må være under 15 meter lang, for hvis den overstiger det lengdemålet slår andre regler om sertifisering og utstyr inn. Denne klassifiseringsregelen har de siste årene ført til at båter under 15 meter har blitt stadig bredere, for å få økt lastekapasiteten på de tilmålte meterne. Den nye Nordtind 50 har en bredde på hele 6,6 meter, noe som gjør at bredden nesten tilsvarer halve lengden.

8 ganger 15 meter

– Hadde det ikke vært for denne 15-meters regelen kunne vi jo bygd normale båter, men nå er det en gang slik, sier Rasmussen.

Den bredeste 15-meteren Rasmussen har hørt om er 8,0 meter bred, «T.A Senior» heter den og er bygd på Vestlandet.

– Vi kunne sikkert bygd like bredt som langt, men det er klart at det ikke er optimalt for sjøegenskapene.

Mindre framdrift

En bredde på 6,6 meter, slik den nye Nordtind 50 har, mener Rasmussen ikke påvirker sjøegenskapene negativt i veldig stor grad.

– En smalere båt vil ha litt bedre fart, men det kommer jo an på hvordan båten skal brukes. Disse båtene er ikke beregnet til å gå mer enn 8 til 10 knop, så da tåler de å være litt brede.

Gleder seg på ny båt

Det er brødrene Geir og Hjalmar Olsen fra Straume som har bestilt båten til en pris på om lag 20 millioner kroner. Båten skal erstatte en eldre båt og brukes til å fiske med not og snurrevad.

– Det blir en enklere hverdag for oss med denne båten. Kapasiteten gjør den langt mer effektiv enn den gamle, sier Geir Olsen.