– Fullelektrisk selger godt. Vi ser også økende interesse for ladbare hybridbiler, sier daglig leder Steinar Stephansen ved Sortland Auto.

Det selges stadig flere elektriske biler og hybridbiler - som kjører både på strøm og på bensin om hverandre - i Norge. I fjor hadde el- og hybridbilene en markedsandel på 40 prosent av nybilsalget. Elbilforeningens statistikk viser at salget øker jevnt og trutt.

Vesterålen følger trenden

Ifølge Stephansen ved Sortland Auto, er Vesterålen altså intet unntak. Der selger både den nye el-golfen til Volkswagen og hybridmodeller godt.

– Folk har blitt mer miljøbevisste. Og rekkevidden er nå tilfredsstillende, sier han.

Statistikk fra Opplysningsrådet fra Veitrafikken viser at salget av slike biler er i ferd med å eksplodere også i Vesterålen.

I fjor var 50 prosent av de nye personbilene som ble solgt i vesterålskommunene dieselbiler. Fra nyttår fram til 22. oktober i år er tallet nede i 36 prosent. Og mens el- og hybridbilene bare utgjorde 26 prosent av salget i fjor (20 prosent hybrid og 6 prosent fullelektrisk), er det hittil i år oppe i 42 prosent (31 prosent hybrid og 11 prosent elektrisk).

Volkswagen er merket som omsettes mest i Vesterålen, for ellevte år på rad. Men om man kun ser på personbilsalget, må de se seg slått av Toyota.

Det er blitt solgt 479 personbiler i Vesterålen i år. Toyota Rav 4 troner helt på topp. Den ble lansert som hybridversjon i fjor.

«Alle» vil ha hybrid

– 92 prosent av det vi selger er hybrid. Vi har solgt hybridbiler lenge, men nytt i år er at vi nesten bare selger det. Diesel er det ikke nybilsalg på i det hele tatt, sier salgssjef Tor Skagen hos Toyota Nordvik.

Han forteller at utviklingen etter det han vet er lik også i resten av Vesterålen. Det er altså ikke bare et fenomen i regionssenter Sortland. En av grunnene, tror han, er også at stadig flere bilmerker bytter ut diesel i sine modeller, og lanserer flere hybridmodeller - for å kutte i utslippene.

– Alle produsenter er nødt til å gjøre noe. Skal du kjøpe et miljøvennlig alternativ, er det fullt ladbar hybrid som er tingen. Vi venter med elbil til neste generasjon, sier Skagen.

Med det mener han at Toyota avventer å kaste seg på elbilbølgen til batteriene er sterkere og rekkevidden lengre. Enn så lenge er det hybrid deres kjøpere vil ha.

– Ja, det er hybrid folk spør om. Det er det ikke tvil om. Det funker – du har ikke noe rekkeviddeangst eller noen ting, du bruker den som en vanlig bil.

Angrer ikke

En av sortlendingene som har skaffet seg elbil er Thomas Solheim. Han begynte å lease sin elektriske Volkswagen Golf for en drøy måned siden, og er storfornøyd.

– Jeg er veldig fornøyd. Bilen gir meg det jeg trenger, og har mye ekstrautstyr, sier han.

Han har tidligere vært skeptisk til å kjøre elbil. Enkelte i omgangskretsen var også negative da han sa han skulle kjøpe elektrisk bil.

– Nå er rekkevidden såpass lang at det begynner å gå bra. Denne går vel 30 mil på fullt batteri. Jeg skal til Harstad senere i dag. Jeg har kjørt tur/retur dit tidligere, på vinterføre, og det har ikke vært noe problem, sier Solheim.

Han sier at stadig flere av hans ungdomsvenner nå enten har, skal kjøpe eller vurderer å skaffe seg elbil.

Nummer én-bil

Tor Skagen hos Toyota mener elbilen fremdeles er en nummer to-bil for folk.

– Jeg har hørt at det er nummer to-bil. Du kan ikke kjøre til Tromsø, for eksempel. Men den teknologien kommer jo mer og mer. Det er vel derfor det snur, med hybrid kjører du litt av begge deler, sier han.

For Solheim er elbilen nummer én-bilen. I tillegg har han en bensinbil til langturer, en nummer to-bil.

Stephansen hos Sortland Auto sier han opplever stadig oftere at kjøpere av elbilen sier at de skal bruke den som bil nummer to.

– Så kommer de tilbake noe senere og sier det er blitt bil nummer én. De fleste kjører jo ikke så langt til hverdags, sier han.

De aller fleste som kjøper ladbar hybrid eller elbil, lader hjemme. Men Enova har gitt tilslag til å bygge to hurtigladerstasjoner i alle vesterålskommunene i tillegg til Lødingen.