Det er snart to år siden signalet ved Loran C-stasjonen i Bø, samt de tre andre norske Loran C-stasjonene ble stengt. Samferdselsdepartementet har hatt ansvaret for avviklingen av systemet og de 200 meter høye signalmastene skulle etter planen rives innen kort tid. Det kom imidlertid innvendinger fra britiske myndigheter, som var i ferd med å oppgradere sitt Loran-system til et såkalt e-Loran system. Dette systemet var ment å fungere som back-up for GPS-systemet. Hvis GPS-satellittene faller ut vil alt fra banktjenester til strømforsyning kollapse, så kritikere av nedleggelsen av Loran-systemet har påpekt at Loran burde videreutvikles som et sikkerhetssystem.

Befaring neste uke

Samferdselsdepartementet satte rivningen av Loran-mastene på pause i mens samtalene med britiske The Lighthouse Authorities pågikk om mulig utvikling av Loran. Disse sonderingene førte imidlertid ikke fram til noe, så norske myndigheter bestemte seg å rive mastene slik planene var i utgangspunktet. Av de fire norske stasjonene har de i Berlevåg og Værlandet blitt revet i år, den på Jan Mayen skal rives, men er litt forsinket på grunn av vanskelig logistikk, og den i Bø skulle egentlig vært revet den også, men så blandet Forsvarsmuseet seg inn.

– Det er snakk om å verne stasjonen, men dette er ikke helt avklart enda. Forsvarsmuseet og kontraktøren som skal rive stasjonen skal ut dit i neste uke på befaring, sier kommunikasjonsrådgiver i cyberforsvaret Knut Grandhagen.

Snakk om å la fundamentene stå igjen

Det er imidlertid ikke snakk om å la de 200 meter høye mastene stå, men forsvarsmuseet vil gjerne bevare fundamentene og noen få meter av antennene. Å bevare fundamentene kan imidlertid komplisere rivningen betydelig.

– Ja, vi vet ikke helt om det lar seg gjøre å bevare fundamentene eller ikke. Det er klart det ville være enklere å bare rive mastene uten å tenke på bevaring samtidig, men vi får se hva som kommer fram etter befaringen, sier Grandhagen.