MS Nordlys er igjen et heleid hurtigruteskip, etter at eierselskapet Kirberg Shipping torsdag ble overført til Hurtigruten, opplyser selskapet.

– De siste årene har Hurtigruten gått gjennom en stor omstilling, som vi nå for alvor begynner å se resultatene av. Når vi nå har de finansielle musklene vi trenger for å eie skipet selv, står vi fritt til å gjøre de oppgraderingene vi har gledet oss til, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten.

MS Nordlys og MS Richard With ble solgt til kommandittselskaper i en tid da de tidligere Hurtigruten-selskapene Ofoten og Vesteraalens Dampskibsselskab (OVDS) og Troms Fylkes Dampskibsseskap (TFDS) slet med underskudd. Skipene har blitt leid skipet tilbake gjennom langsiktige avtaler.

I løpet av første halvår 2019 skal MS Nordlys i dokk, og gå gjennom en total ombygging og oppgradering. Også MS Richard With skal oppgraderes.

Kystruten på anbud

I november ble det klart at Hurtigruten fortsatt ønsker å drive den tradisjonsrike kystruten mellom Bergen og Kirkenes, da selskapet bød på statens anbud. Fristen for å levere tilbud går ut fredag 12. januar.

Ny avtale om kjøp av sjøtransporttjenester på kystruten skal inngås med virkning fra 1. januar 2020 eller 1. januar 2021, opplyser samferdselsdepartementet.

Spennende konkurranse

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) tror på en spennende konkurranse om å drive kystruten.

– Samferdselsdepartementet har underveis i tilbudsfasen fått mange spørsmål til konkurransegrunnlaget, hvilket vi håper er et uttrykk for reell interesse fra flere aktører, sier Solvik-Olsen.

– Vi går nå inn i en krevende fase med å evaluere tilbud og vil arbeide for å forhandle fram en god løsning for den videre driften av tjenesten, sier han.

Anbudet gjelder for perioden fra 2020/2021 og minst ti år fram i tid.