I dag gikk budfristen ut, men departementet holder kortene tett til brystet:

Hurtigruten har levert bud på kystruta

Fredag klokken 12 gikk fristen for anbudet på kystruten Bergen-Kirkenes ut. Hurtigruten bekrefter at de har levert tilbud. Ut over dette holder Samferdselsdepartementet kortene tett til brystet.
Nyheter

– Kystruten er en viktig transportåre for kystsamfunnene og vi har vært opptatt av å legge opp til en konkurranse som sikrer et kontinuerlig og godt transporttilbud. Samferdselsdepartementet har underveis i tilbudsfasen fått mange spørsmål til konkurransegrunnlaget, hvilket vi håper er et uttrykk for reell interesse fra flere aktører, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i en pressemelding.


Hurtigrutens ruter kan deles mellom tre rederier

Fra 2021 kan Hurtigrutens elleve ruter mellom Bergen og Kirkenes bli delt mellom tre rederier. Samferdselsdepartementet ønsker med det å øke konkurransen.

 

Han mener det tyder på at det blir en spennende konkurranse.

– Vi går nå inn i en krevende fase med å evaluere tilbud og vil arbeide for å forhandle frem en god løsning for den videre driften av tjenesten, sier han.

Vil inngå kontrakt før påske

Samferdselsdepartementet ønsker å inngå en kontrakt så raskt som mulig, fortrinnsvis før påsken 2018. Departementet går nå i gang med evaluering og kontraktsforhandling.


Transportforsker mener Hurtigruten prøver å skremme konkurrentene

Hurtigruten har gått offensivt i sitt anbud om hvem som skal få kontrakten på å seile kystruten.

 

Inntil valg av leverandør er klart, vil ikke departementet kommentere hvem eller hvor mange som har levert tilbud.

– Dette skyldes at kunnskap om hvor mange og hvem som har levert tilbud mens konkurransen pågår, kan påvirke utfallet av konkurransen, heter det i pressemeldingen.

Hurtigruten har levert bud

Hurtigruten har drevet kystruten siden oppstarten i 1893, og har levert inn bud også for neste anbudsperiode, som de varslet at de ville, allerede i høst.

– Vi kan bekrefte at Hurtigruten har levert vårt bud på Kystruten, sier kommunikasjonsdirektør Anne Marit Bjørnflaten i Hurtigruten.


Advarer mot å skjerpe miljøkrav for kystruten

Hvis Arbeiderpartiet får flertall for å stille strengere miljøkrav til kystruten, settes et viktig tilbud for kystbefolkningen i fare, mener Høyre.

 

Det nye anbudet skal gjelde fra 2020/2021, når den eksisterende avtalen med Hurtigruten går ut, og gjelde minst ti år fram i tid.

– Nå går vi inn i en ny fase, som kan inkludere forhandlinger. Derfor ber vi om forståelse for at vi inntil videre ikke kan gå inn på detaljer om hva vi har bydd på og innholdet i det vi har levert, sier Bjørnflaten.

Anbudskonkurransen ble lyst ut 19. september i fjor, og er delt i tre pakker.


Hurtigruten kjøper tilbake MS Nordlys

Hurtigruten kjøper tilbake skipet MS Nordlys. Før jul ble MS Richard With kjøpt tilbake, og selskapet varsler storstilt oppgradering av begge skipene.