MS «Roald Amundsen» er utstyrt med store batteripakker og er verdens første hybriddrevne ekspedisjonsskip. Ifølge Hurtigruten er skipet spekket med miljøvennlige løsninger og grønn teknologi.

Plass til 530 gjester

Nyanskaffelsen er 140 meter lang, 23,6 meter bredt og har plass til 530 gjester og mannskap på 151 personer.

Skipet skal etter planene settes i trafikk i allerede i år, mens søsterskipet, MS Fridtjof Nansen, som for tiden er under bygging på Kleven verft, følger etter i 2019.

MS «Roald Amundsen» skal ta med gjester blant annet til Antarktis, Svalbard, Alaska, gjennom Nordvestpassasjen i fotsporene til Roald Amundsen – og på ekspedisjonsseilinger langs norskekysten.

HISTORISK: Her får verdens første hybriddrevne ekspedisjonsskip, MS Roald Amundsen, vann under kjølen for første gang. Foto: Oclin/Hurtigruten

Undervannsdroner og eget forskningssenter

MS Roald Amundsen er utstyrt med store batteripakker og er verdens første hybriddrevne ekspedisjonsskip.

Om bord vil det være spesialbygget ekspedisjonsutstyr (inkludert undervannsdroner), et eget forskningssenter, flere restauranter, evighetsbasseng og store utedekk der gjestene kan nyte den spektakulære naturen der skipet seiler, skriver Hurtigruten i ei pressemelding.

Kleven verft er også godt i gang med byggingen av søsterskipet MS Fridtjof Nansen, som skal være ferdig i 2019.

Under sjøsettingen ble Hurtigrutens nyeste skip hilst velkommen til sitt rette element av selskapets eldste: MS Lofoten fra 1964. Foto: Oclin/Hurtigruten

Under sjøsettingen ble Hurtigrutens nyeste skip hilst velkommen til sitt rette element av selskapets eldste: MS Lofoten fra 1964, som var dagens nordgående hurtigruteskip på Sunnmøre.