Det var i desember 2015 vedtaket om ny ambulanseplan ble fattet. Dette med mål om å redusere overforbruk og øke fagutviklingskapasitet i tjenesten. Det innebærer strukturelle endringer på Sortland, Stokmarknes, Fauske og Ørne, hvor det reduseres med én bil på Sortland, og aktiv-tiden justeres på bilene ved de andre stasjonene.

Dialogen både internt og eksternt er allerede begynt, og  Nordlandssykehuset skal være klar for å iverksette ambulanseplanen fra 2017.

Responstid på ambulanser: «Bygde-Nordland» dårligst i Norge Grisgrendte strøk i Nordland har den dårligste måloppnåelsen på ambulanser i Norge. - Bedrer tjenesten

Lederne i tjenesten skal styrkes og det skal bli nok ansatte i tjenesten til å dekke kjent fravær. Oppbemanning skal føre til reduksjon i bruk av vikarer og overtid.

Klinikksjef for prehospital klinikk og anestesilege, Harald Stordahl, er overbevist over at den nye modellen skal fungere bra, om ikke bedre.

- Vil du ha en ambulansearbeider som er flink, eller en som er mindre flink og litt raskere? Vi får ambulanseareidere som er faglig veldig dyktige, samtidig som vi opprettholder forsvarlig beredskap, sier Stordahl.

Tar ikke ambulanseplan opp til ny behandling Under et styremøte i Nordlandssykehuset i dag ble det klart at man ikke tar den vedtatte ambulanseplanen opp til ny behandling. «Hvite biler»

For Vesterålen ble det i sommer iverksatt pasienttransport med «Hvite biler». Siden i juni har over 230 pasienter blitt fraktet.

- Vi tror dette er veldig bra. De gjør unna «unødvendig» ambulansetransport, sier Stordahl.