Forsvarssjef Håkon Bruun Hansen opplyste under pressemøtet på Andøya Flystasjon at han i allmøtet med de ansatte fikk mange gode innspill.

Det ble blant annet stilt spørsmål ved svekkelsen det medfører at vi mister antiubåt-kapasiteten fra fly når Orion utfases, om ikke Norge har behov for en antiubåt-kapasiteten, og om man kan drifte billigere fra Andøya flystasjon enn Evenes.

– Gode spørsmål, og jeg er ikke uenige i synspunktene som ble fremmet. Men etter en totalvurdering i forbindelse med FMR-prosessen har vi besluttet å kraftsamle på Evenes, sier Forsvarssjefen.

Les også: – Uklokt å legge ned Orion og flystasjonen

Kostnader

– I en tid hvor Forsvaret leter etter innsparinger, er det ikke ulogisk å bruke store summer på å bygge opp Evenes som base, i stedet for å bruke Andøya til å ivareta disse oppgavene?

– Det foreligger en politisk beslutning om at Evenes skal være base for QRA-en. Det forholder vi oss til. I tillegg gjorde støyutfordringer at Evenes ble valgt foran blant annet Andøya. Vi har ikke råd til å operere QRA-en fra én base og overvåkingsflyene fra en annen. Derfor kraftsamler vi på Evenes, svarte Bruun Hansen.

– Men det foreligger jo også et Stortingsvedtak om at generalinspektøren for luftforsvaret (GIL) skulle flyttes til Bodø. Men det har du ikke forholdt deg til?

– Årsaken til at GIL ikke er flyttet, ligger i de store kostnadene flyttingen ville medført, forklarer Bruun Hansen.

– Apropos kostnader. Hvorfor er det ikke fremlagt tall for investering og drift for den anbefalte løsningen som skal erstatte Orionflyene - der man kjøper totalt seksten fly, fordelt på droner og nye ikke-fullverdige overvåkingsfly?

– Kostnadene ligger inne i supplementet til FMR-en, svarer Bruun Hansen.

Les også: Vil legge ned på Sortland og i Andøy

Dronedrift

– Du nevner støyutfordringer. Andøya har andre generasjons jagerfly-sheltere, som er i langt bedre forfatning enn de på Evenes. Støyutfordringene her kunne vært løst med forlengelse av enten hovedbanen sørover eller tverrvindbanen mot øst. Hva slags vurderinger har dere gjort rundt dette, og hvorfor er det ikke lagt frem kostnader som belyser dette alternativet?

– Det du nevner her har vi ikke vurdert, sier Bruun Hansen.

– Hva med drift av droner i arktiske strøk, tror du det i det hele tatt er realistisk og gjennomførbart?

– Ja, luftekspertene våre sier det. Dette er belyst i FMR-en, sier forsvarssjefen.

– Hva med Etterretningstjenesten og deres stasjon på Andøya. Er konsekvensene for deres virksomhet vurdert i FMR-en om Andøya Flystasjon nedlegges?

– Jeg kommenterer av prinsipp ikke E-tjenesten. Men sjef for E-tjenesten har vært med i prosessen, sier forsvarssjefen.

Les også: – Viktig for hele regionen

Lokalsamfunn kan bli nedlagt

– Nedleggelse av Andøya Flystasjon vil medføre at landets eneste avanserte skytefelt - som driftes av Andøya Test Center - må stenge dørene. Hva tenker du om følgene for det sivil-militære samarbeidet der?

– Det er ikke opp til meg å vurdere. Jeg har vurdert det forsvarsfaglige, sier Bruun Hansen.

– Når andre statlige organer gjør store endringer, er de pålagt å gjøre samfunnsøkonomiske konsekvensanalyser. Det slipper Forsvaret. Men din anbefaling medfører at et helt lokalsamfunn kan bli nedlagt. Hva føler du om den siden av saken?

– Jeg har ene og alene sett på de forsvarsfaglige sidene av saken. Slike vurderinger blir det opp til politikerne å gjøre. Men ingen av mine forgjengere har fått støtte for alle sine anbefalinger. Så tiden får vise hva politikerne beslutter, sier Bruun Hansen.

– Vi har tro på at politikerne ikke vil tillate at fullverdige MPA-er kuttes, og er optimist når det gjelder Andøya Flystasjon, sier Karl Øyvind Bråten og Rune Stave.

Les også: Forsvarskomiteen besøkte Kystvakta