Magnus Andersen (20) har nå kjøpt sin tredje båt. – Han er ung og tøff som gjør en slik frisk satsing i ung alder, sier mannskapet på redningsskøyta «Dagfinn Paust». Tirsdag dedikerte de en egen brannøvelse til unggutten for 6.5 millioners satsingen som gir tre arbeidsplasser i fiskerinæringa

Strålende

Solen strålte på bølgeblått blikkstille hav om kapp med skipper Morten Nilsen, maskinsjef Eidar Knutsen og styrmann Ivan Tubez på redningsskøyta «Dagfinn Paust», som var på tur utover på en meget spesiell brannøvelse i Andenes havn.

– Utgangspunktet er at vi synes han Magnus Andersen er en kjekk kar. Så ung og gjøre en slik storinvestering som gir tre helårige arbeidsplasser i fiskerinæringa, sier Nilsen.

Det er dette mannskapet på «Dagfinn Paust» har lyst til å sette fokus på denne dagen.

– Det viktigste for oss er å ha et godt samarbeid med tanke på vårt arbeid opp mot fiskeflåten. Det er derfor vi i dag gjennomfører en felles rednings- og bergingsaksjoner. Vi er tilstede for fiskeri og skipsfart i nødsituasjoner, sier Nilsen.

Tupez trekker fram Andersen som en ung, tøff, frisking som gjør ei så stor satsing i ung alder.

– Vi trenger folk som lager realinntekter i førstelinjeøkonomien innenfor fiskerinæringa som er Norges viktigste ressurs, og som mest sannsynlig blir det viktigste for oss i framtida også. Da er kompetansen innenfor denne verdiskapningen uvurderlig, sier Tupez.

Han synes det er synd at det er så få som tør satse slik som Andersen.

– Det er slike gutter Norge trenger, og særlig i dette fenomenale området som har så kort vei ut på fiskefeltet. Intensiv satsing på fiskebåter vil kunne gi annen aktivitet innenfor fiskerinæringa i havna også, sier han.

Tupez viser til mange unges drømmer om både olje og Forsvaret.

– Jeg tør påstå at olja aldri kommer hit, og Forsvaret uansett bare har en avgrenset aktivitet å tilby, mens fiskerinæringa med alle havets ressurser kan gi skikkelig vekst og utvikling både på hav og land, påpeker han.

Egenkapital fra havet

Andersen har to sjarkene med to fiskekvoter fra før. Den tredje investeringen nå er på 6.5 millioner kroner.

– Unggutten har lagt ned mye egenkapital i båten, og den har han tjent ved driftig satsing på havet. Bare i vårhalvåret hadde han en omsetning på tre millioner kroner, sier Nilsen.

– Han gir seg selv og mannskapet ei veldig god inntekt. Det burde ha vært flere slike som han som driver og leverer lokalt i alle fiskevær. Han er et skoleeksempel på hvordan du utøver yrket ditt på riktig måte, for så å leve du godt av det, sier Nilsen.

Han legger til at Andersen har prøvd og feilet en del.

– Båtene hans har fått havari på grunn av motor, gir og slikt. Det har gitt driftsavbrudd, men han har gått på med krum hals og godt mot, og kommet seg gjennom det, sier Nilsen.

Brannøvelse

Nå nærmer «Dagfinn Paust» seg Haugneslykta, og Nilsen kaller opp båten «Ludvik» på kanal 16.

Mens Nilsen sitter ved roret og holder båten i kurs og kommunikasjonen i gang, sørger resten av mannskapet å sette i gang brannslukkingsøvelsen.

«Ludvik» dukker opp i horisonten, og Tupez begynner spylingen.

Etterhvert er «brannen» slukket, og det er på tide for skipper Magnus Andersen som nå kommer ut av styrhuset å ta imot tauet, slik redningsskøyta kan slepe ham inn.

Alt går bra, og etterhvert blir «Ludvik» buksert til kai.

Deretter entrer mannskapet nybåten til Andersen, for å gi ham en gest i form av en redningsvest.

– Takk for hjelpa. Som skipper på redningsskøyta, ser vi

viktigheta av å ha en god dialog med fiskerne. Siden dette er et sted med mange fremmedbåter, og da er det av stor betydning å ha dere lokale som støttespillere. Bare det å vite navnet på de ulike fiskefeltene, og hvor de ulike aktørene posisjonerer seg, påpeker han.

Han regner med at det kan komme opp framtidige situasjoner, der de kan trenge hjelp fra Andersen.