Nordlandsbanen går i dag til Fauske og deretter vestover til Bodø. Selv om anleggsarbeidene var i gang før krigen, var det okkupasjonsmakten som forserte arbeidet med banen. Planen var å bygge den fram til Kirkenes.

Strekningen fram til Fauske ble åpnet i 1958, mens strekningen fram til Bodø ble åpnet i 1962. Men etter det har det ikke skjedd noe.

Videre har vi Ofotbanen fra Narvik til Kiruna og videre østover og sørover i Sverige.

- Må fortsette

Solvoll mener at tiden nå er inne for å fortsette byggingen av jernbanen nordover i Norge.

– På grunn av høykonjunkturen i Norge fra 90-tallet og fremover har dette ikke vært mulig. Det har vært mangel på arbeidskraft i Norge. Nå er en mer enn tyveårig oppgangsperiode slutt, høykonjunkturen er over. Arbeidsledigheta er i ferd med å stige. Selv om Nord-Norge fortsatt viser økonomisk vekst, blir mange arbeidsledig, spesielt i oljenæringa, sier Solvoll.

- Aktiv verdiskapning

Han mener at mange arbeidsledige er lite gunstig for økonomien, og folk kan lett bli passive mottakere av trygd.

– Samtidig som mange etniske nordmenn blir arbeidsledige, strømmer titusenvis av flyktninger over landegrensene. En menneskelig katastrofe vi her til lands ikke har opplevd siden krigen. De fleste er menn, i arbeidsfør alder. Mennesker som vil bidra. Og hvis noen ikke vil, så skal de. Aldri før har det vært viktigere å igangsette prosjekt som kan få folk over i aktiv verdiskaping fremfor å la dem synke ned i en tilstand som passive trygdemottakere, med alt negativt det vil medføre, sier Solvoll.

Nord-Norgebanen

Og svaret er Nord-Norgebanen.

Et prosjekt i en slik størrelsesorden som en videreføring av Nord- Norgebanen er, vil være et viktig bidrag for å skaffe folk meningsfulle jobber. Det haster derfor å komme i gang med planlegging slik at arbeidet med en forlengelse av jernbanen til Kirkenes kan starte opp, med sidespor blant. annet til Vesterålen. Det handler om å ta hele landet i bruk, sier Solvoll.

Han viser til at det nå planlegges ny trasé for E6 fra Fauske og nordover.

– Mange av tunnelene på E6 var opprinnelig bygget for jernbanen. Dersom man lager en ny E6, kan man kanskje ta tilbake disse tunnelene til det opprinnelige formålet, sier Solvoll.

– Engasjement

Han viser til at både SV og Rødt har programfestet forlengelse av Nord-Norgebanen.

– Nordnorske politikere bør nå gå sammen over partigrensene for å få til dette løftet. Vesterålen regionråd bør sette dette på sin dagsorden, og lokale kommunepolitikere bør fremme forslag i sine kommunestyrer.

Facebook

Solvoll håper at de som støtter tanken, går inn på Facebook og søker opp Nord-Norgebanen der og melder seg inn i gruppene.

– Det er Stortinget som vedtar en videreføring av jernbanen, men uten et folkelig engasjement får vi ikke dette til, sier Solvoll.