De to forteller at det dårlige været som preget forrige vintersesong viste behovet for en båt med større kapasitet og bedre sjøegenskaper.

– Vi har en brukbar kvote, og med begrenset kapasitet i gammelbåten tok det lang tid å ta opp kvotene. I tillegg så vi at båten ble for lett i sjøen på uværsdagene. Så vi bestemte oss for å starte jakten på en nyere båt med større kapasitet, sier de to.

– Vi fikk nyss i denne båten ved en tilfeldighet. Det var på verftsbesøk det ble sagt at denne skulle opp for salg.

– Båten så bra ut den, og vi fikk en god avtale med selger. Hvis han fikk en ok pris, ble den ikke annonsert på markedet.

Skryt til Sparebank1

Det hele hang på finansiering. Gammelbåten ble lagt ut for salg, men det tok tid å få salget i boks.

– Oppi dette spilte banken en sentral rolle. Vi endte opp med å skifte bank. Astrid Enoksen og Sparebank1 Nord-Norge skal ha all ære for å ha opptrådt positive og imøtekommende. De ordnet alt på kort tid, slik at vi kunne møte fristen selger hadde satt. Med voldsomme verdier i kvotene, samt solid og nøktern drift, der vi ikke har tatt ut store lotter, men har pløyd penger tilbake i drifta – så de at dette var ei trygg og god satsing. Det skal de ha honnør for, sier Kjell Harald Thomassen og Eirik Norvoll.

Dobler kapasiteten

– Nybåten har dobbelt så stor kapasitet, selv om den ikke er så mye lengre. Det betyr at vi til vanlig kan bringe på land opptil 12 tonn, med plass til 20 tonn om omstendighetene gjør at vi må laste fullt opp. Vi har sirkulasjon i alle tanker, og båten er derfor ypperlig med tanke på det økte kvalitetsfokuset som er i alle ledd.

– Den er rigget for line og snurrevadfiske, og vi hentet den i Hammerfest. Båten er 12,99 lang og tett på fem meter bred. Vi har to 14-meterskvoter på den, og som tilsvarer 220 tonn rund torsk, forteller de to.

– Som kvalitetssikring ved kjøpet brukte vi Paul Enoksen til å se på den tekniske tilstanden på båten. Den er bygget i 2005, og han var enig i at det alt var på stell her, Vi skal fjerne noe utstyr på dekk som vi ikke trenger, men først skal vi drifte den i vinter.

– Det gode liv

– Vi trives med båt i denne fartøystørrelsen. Vi kan drifte langs kysten her fra Finnmarka til Lofoten i sesongene, men baserer oss på å drifte utenfor øya her hjemme store deler av året. Det betyr mye for kvaliteten i hverdagen. Vi er begge småbarnsfedre, og kan være mye til stede for både ungene og jentene våre. Det er jo det som er det gode liv, smiler de to.

– Nå gleder vi oss til å ta båten i bruk. Vi regner med at det kan ta to uker før papirene er i orden. I mellomtida skal navnet «Norhav» selvsagt komme på plass på styrehuset, som seg hør og bør. Noe av tida fram til da går også med for å klargjøre gammelbåten for salg. Den skal til Lofoten, og selges uten kvoterettighetene, som vi overfører til nybåten, forteller gutta.