Sigrun Tara Øverland og Eirik Dørsdal fra Picidae, fikk vite for tre uker siden at de var en av mange kandidater til å fronte Volvos nye reklamefilm. Det var ikke før et par dager før slipp av reklamen at de fikk vite at de hadde gått helt til topps. Å vite at Volvo-ledelsen hadde valgt dem av alle, var helt surrealistisk.

- Det er veldig gøy. Vi visste jo ikke helt hvilken type reklamefilm det var snakk om, men da vi fikk se filmen med Andøy og at Svein Spjelkavik var med, følte vi oss veldig beæra og trygge. Den er rett og slett så fin at vi ble rørt, sier Sigrun Tara i ei pressemelding fra Deadline Media, som har laget reklamefilmen.

Les også: Sortlandsfirma bak Volvo-film

Japan

Sigrun Tara jobber til daglig som produsent på Kulturfabrikken Sortland, og er akkurat nå i fødselspermisjon. Eirik Dørsdal er fra Risør, og har spilt i band med Sigrun Tara i over ti år.

De har nylig hatt en turné i Japan, og det var ingen tvil om at japanerne satte pris på lævmælt musikk fra nord.

- Jeg tror nok at japanerne synes at vi er veldig eksostiske. Vi spilte blant annet i Aurora hall på Den Norske Ambassade. Da jeg fortalte at der jeg bor, kan vi se nordlyset, ble de så fascinerte, sier Sigrun Tara.

Hyllest til Andøy

Låta er skrevet som en hyllest til Andøy. “Souled out” som ble valgt ut, er skrevet som en hyllest til akkurat Andøy. Den er skrevet i Øksnes med utsikt til Andøy:

- Før i tida var det mye kontakt mellom Øksnes og Andøy. Folk hadde kjærester på hver sin øy, og rodde over fjorden for å treffe hverandre. Det er akkurat det låta handler om, så det er jo stas at de valgte akkurat den, forteller Sigrun Tara.

Produksjonselskapet til Volvo, Deadline Media på Sortland synes det er veldig bra for regionen at lokale musikere får sjansen til å vise seg frem.

- Det er spennende å få lov til å presentere lokale artister sammen med de mer etablerte artistene som alle vet hvem er. Vi ser alltid etter muligheter for å slippe inn nye artister i markedet via våre produksjoner, forteller daglig leder Stein Inge Pedersen.

Kristian Kristiansen som vant Urørt-finalen 2015 med låta “Lyset” var forrige kandidat som kom igjennom nåløyet til bilprodusenten. Picidae slipper sin første fulllengder på nyåret med 13 låter, der “Souled Out” er en av dem.

Fredagsrush på Andøy

De synes at det er stor stas å få en låtene sine på film, spesielt når Svein Spjelkavik er hovedperson.

- Det er vel akkurat passe fint å ha Svein Spjelkavik kjørende rundt på de samme humpete veiene som vi har kjørt når vi skal til Andøy.

For hovedpersonen i filmen, Spjelkavik er det dobbel glede at musikken ble Picidae.

- Den historien som låta forteller om de kjærlighetssyke folka som rodde over fjorden for å treffes, er helt nydelig. Stemmen til Sigrun Tara og soundet til Picidae passer helt perfekt til landskapet på Andøya, så for meg, var låtvalget til Volvo en sikker innertier, sier Spjelkavik.

Han er også godt fornøyd med at filmcrewet fikk med seg fredagsrushet på Andøy.

- Akkurat som bestilt og en nydelig tvist i filmen, sier Svein.