Det er Andøya Test Center som er vertskap for de tyske mannskapene, som også samarbeider med Andøya Flystasjon under storøvelsen.

Herfra vil helikoptre og et tysk P-3 Orion overvåkingsfly operere.

– Startet for nær fem år siden

Det er kommandør Michael Sauerborn som leder det tyske detasjementet. Han hilser og ønsker velkommen på norsk.

– Jeg var i en fireårsperiode forsvarsattaché ved den tyske ambassaden i Norge. Da lærte jeg meg norsk. Men nordlandsdialekten har jeg ikke inne, ler Sauerborn.

LES OGSÅ: Forsvarsministeren vil legge ned Andøya flystasjon

Han forteller at året han tiltrådte som forsvarsattache i Norge – i 2011 – ble det samtidig inngått en avtale mellom forsvarsministrene i Norge og Tyskland om et tettere samarbeid.

LES OGSÅ: Solsvik om nedleggingsryktene - En helt spesiell situasjon for Andøy

– Ja, 2011 var et viktig år. Avtalen gjaldt et militært, forsvarspolitisk og rustningspolitisk samarbeid mellom våre to land, forteller han.

– Som forsvarsattaché jobbet jeg med å følge opp avtalen. Fem måneder senere kom jeg til Andøya. Det var da jeg traff Gunnar Jan Olsen på ATC for første gang.

– Stolt av samarbeidet

Han opplyser at det har vært jobbet i lang tid med samarbeidet man nå ser resultatet av.

– Tidligere har tysk marine reist til Sør-Afrika for å drive testing av marinens våpensystemer. Til dette trenger vi spesiell infrastruktur for å teste om radar- og våpensystemene fungerer som de skal.

– Da fikk jeg høre om ATC, og hva de kunne tilby her oppe. Det hørtes ut til å være midt i blinken. Jeg tok dette videre, og begge forsvarssjefene var enige.

LES OGSÅ: Rapport viser at nedleggelse på Andøya og oppbygging på Evenes er et tap-tap-prosjekt

– Så ting tar tid, det er gått noen år siden vi startet, men nå er vi i gang for alvor, smiler Sauerborn.

– Hele kampanjen er i tråd med avtalen som ble inngått i 2011, og det er et krevende scenario som skal testes. Men jeg er trygg på at dette blir en suksess, og stolt av at de tingene vi har jobbet med så lenge tar form og realiseres.

– Kosteffektivt og bedre

– Jeg har stor tro på at dette blir starten på et langt og godt samarbeid for alle parter.

– For Tysklands marine vil det bli mye enklere, rimeligere og mer effektivt å benytte fasilitetene ved skytefeltet på Andøya kontra å benytte Sør-Afrika.

LES OGSÅ: ATC inngikk langsiktig avtale med Forsvaret

– Der nede slet vi med utdatert utstyr, for ikke å snakke om det tidsmessige og kostnadsmessige aspektet. Andøya ligger bare tre døgns seiling unna, mens flere uker går med for å forflytte oss til Sør-Afrika.

To fregatter

– I øvelsen deltar blant annet to fregatter «Sachsen» og «Mittelburg» – som tilhører ulike klasser. Begge har fått oppdatert sine operative systemer, og disse skal testes ut.

SE VIDEO: Første avfyring fra "Roald Amundsen"

– De ankomme Harstad fredag sammen med en korvett. Hensikten med øvelsen er å teste om alt det nye utstyret og våre rutiner fungerer som det skal. Det er som alle forstår viktig å øve på disse tingene, slik at alt fungerer om det skulle oppstå en skarp situasjon.

Skarpskyting

Testskytingen startet tirsdag.

– Vi skal både drive skarpskyting, men kjører også en del testmissiler for å sjekke at telemetrien fungerer slik den skal.

– Det er en stor øvelse, der det deltar 500 mann totalt. Men vi er effektive. Øvelsesadministrasjonen, som yter landstøtte og tar seg av det organisatoriske, består av bare ti mann. Så det blir effektivt og kostnadsbesparende, sier Sauerborn.

– Smart samarbeid

Han trekker fram vedlikeholds-samarbeidet om P-3 Orion maritime patruljefly som et annet eksempel på det samme.

– Norge og Tyskland opererer samme type MPA, og deleleveransene gjennom Airbus-systemet som ATC håndterer lokalt er helt i tråd med det militærpolitiske samarbeidet.

– Begge land tenker å operere Orion-flåtene til etter 2035, og når den tid nærmer seg er det naturlig å samarbeide om kjøp av nye maskiner, mener Sauerborn.

– Slikt samarbeid sikrer smart bruk av ressursene, som er viktig i alle land, legger han til.

– Øvelsen blir synlig

Kommandøren opplyser at øvelsen starter 18. april, og varer til 29. april.

– Men om alt går bra, er det en mulighet for at øvelsen kan avsluttes i løpet av færre dager, sier Sauerborn.

LES OGSÅ: Marinen tester nye våpen på Andenes

– De største skipene er for store til havna på Andenes per i dag. Men at det er aktivitet vil likevel bli synlig både i havna og ellers. For vi har to skip som ankommer Andenes med utstyr til øvelsen.

– I tillegg vil vi som nevnt ha både helikoptre og et tysk P-3 Orion i lufta, som deltar i øvelsen, med base på Andøya Flystasjon, sier Sauerborn.

– En fjær i hatten for ATC

Gunnar Jan Olsen forteller at det store havneprosjektet kan åpne muligheter for enda bedre logistikk.

– Når det store prosjektet er ferdig, kan skipene benytte Andenes havn, ved bruk av bukserfartøy. Men det ligger noen år fram i tid, sier Gunnar Jan Olsen.

– Det er uansett interessant. Vi tar jo sikte på at dette samarbeidet skal vare lenge, sier Sauerborn – som gleder seg til å komme i gang.

LES OGSÅ: Forslaget om å legge ned her er mest kontroversielt

ATC-sjefen legger ikke skjul på at det tysk-norske samarbeidet utgjør en viktig milepæl.

– Det er klart dette er viktig både for Norge, samarbeidet som alliansepartnere og for Andøya Test Center. Det er ei fjær i hatten for oss at den tyske marinen kommer til oss, for å benytte skytefeltet vårt.

– De er en av de største og mest krevende kundene vi kan ha. Vi ser fram til dette, og tenker dette skal bli et godt samarbeid, sier Gunnar Jan Olsen.