– Tiden har gått fort, men det har vært litt arbeid, kanskje mer enn vi trodde da vi overtok. De første fem-seks årene var det mye ettermiddags- og kveldsarbeid. Det var å hive innpå en Real turmat når butikken stengte og så gå på igjen og arbeide, sier Lars Framvik, som er daglig leder og styreleder i bedriften.

Overtok driften

2. mai 2006 ble papirene skrevet under og sportsbutikken Geir Heitman hadde drevet siden 2002 fikk nye eiere.

– Jeg ble tilbud å ta over alene, men hadde verken økonomi eller lyst til å gjøre det alene. Så da var det å høre rundt om noen ville være med, sier Framvik. Brødrene Preben Olsen og Tommy Bjørkebo ble med og i starten eide de tre en like stor andel av bedriften. I 2010 solgte Bjørkebo seg ut, og Framvik og Olsen eier nå 50 prosent av bedriften hver.

– Det er vi to som har jobbet fulltid med å drive butikken helt fra starten av. Bjørkebo jobbet deltid i sykkelverkstedet, i tillegg til jobb i Forsvaret, og fortsatte med det helt fram til 2015, sier Olsen.

På flyttefot

De første årene hadde butikken lokaler i «Husfliden».

– Lokalet var lite og vi måtte faktisk leie oss et ekstralaget i «Vaskeriet», så det ble mye bæring av sykkelesker, sier Olsen.

– Ja, det var veldig deilig å få alt under ett tak da vi flyttet hit i 2009. Det er ikke snakk om mange meterne vi flyttet, men det er rart hva det har å si. Beliggenheten er mye bedre og vi får eksponert vareutvalget bedre, sier Framvik.

– Det var deilig å få alt under ett tak, med stort lager og mye enklere forhold for sykkeldelen av bedriften, sier Olsen.

– Flinke ansatte

Flyttingen medførte også at de kunne ansette flere.

– Etter at vi overtok gikk det ganske kort tid før vi ansatte en tredje person på fulltid og nå er vi fire ansatte på fulltid og i tillegg har vi tre ungdommer som jobber her i helger og ferier, sier Framvik. Begge de to eierne er klare på at de ansatte betyr alt for bedriften.

– Det hjelper lite med fine lokaler hvis man ikke har flinke ansatte og det har vi. De er det viktigste av alt for bedriften, sier Framvik.

– Et eksempel på det er at vi i forbindelse med morsdagen i år ble kåret til den butikken med best vindusutstilling i hele kjeden, sier han. Premien var tur for en person til fotball EM i sommer.

Tallenes tale

I 2005, året før de overtok, solgte butikken sportsutstyr for 4 millioner kroner. To år senere var tallet økt til 6,2 millioner kroner og de seneste årene har omsetningen ligget i overkant av 8 millioner kroner. Selskapet har i løpet av de ti årene økt egenkapitalen med over 1,5 millioner kroner, og sett bort fra 2011 har de levert overskudd hvert eneste år.

– Lojal kundegruppe

– Hvordan er det mulig for en liten butikk å doble omsetningen i samme tidsperiode som internetthandelen stadig tar større andeler av markedet?

– Vi har en veldig lojal kundegruppe. Folk støtter den lokale butikken og vi har også mange lokale firma som handler hos oss, sier Framvik. Service er et stikkord.

– Vi har faktisk kunder som står i sportsbutikker i andre byer og ringer oss for å spørre om vi har eller kan skaffe en vare de har prøvd. Hvis vi har varen, så kjøper de den her når de kommer hjem. Slikt setter vi veldig pris på, sier Olsen. De understreker at skal butikken være på det nivået den er i dag, med tanke på vareutvalg, så er de avhengig av en stor kundegruppe.

– Det koster å sitte på et så stort varelager som vi har, sier Framvik. Siste tilgjengelige regnskapstall viser at bedriften har et varelager til en verdi av 5,5 millioner kroner.

Lokal konkurranse

I 2012 fikk Andøy Sport en konkurrent i Sport og Motehuset. I starten var vareutvalget ulikt, men nå konkurrerer de om kundene på mange områder, sist med sykkelbutikken Sport og Motehuset åpnet i Storgata.

– Hvordan merker dere den lokale konkurransen?

– Vi har ikke hatt noen nedgang i omsetningen etter at Sport og Motehuset ble etablert, men vi vet jo ikke om vi kunne hatt en større økning i omsetningen uten denne konkurransen. Når det gjelder konkurransen om sykkelkundene så er den etableringen så ny at vi ikke vet hvordan det vil slå ut for oss, sier Olsen.

Flystasjonen truer

– Hvordan ser veien videre ut for Andøy Sport?

– Vi ønsker selvfølgelig å bli her å fortsette, sier Olsen.

– Jeg håper ikke flystasjonsspøkelset senker seg over oss. Vi har veldig mange kunder som jobber i Forsvaret og har også Forsvaret som kunde, så det blir spennende å se hva som skjer. Jeg tror vi skal klare å bestå også ved en eventuell nedleggelse av Andøya flystasjon, men skulle det skje så vil nok konsekvensen være at vi må nedbemanne, sier Framvik.