At turiststrømmen er økende, er gode nyheter for Andøy Reiseliv – som i år tilbyr en ny service til gjestene.

– Bra for alle

Det har skapt en tredobbel vinn-vinn-situasjon, sier reiselivssjef Camilla Ilmoni.

– Ja, i år tilbyr Visit Andøy en ekstraservice til våre medlemmer og turistene som kommer innom Turistinformasjonen.

– At turistene kan kjøpe billetter til opplevelser og booke sin overnatting direkte hos Turistinformasjonen er nemlig nytt av året. Vi tilbyr denne servicen mot en provisjon, og dette har blitt en suksess. Så langt i år har vi omsatt for 75.000 kroner.

– Gjestene er veldig glade for å få en slik service, som innebærer at de får hjelp til å sy sammen overnatting, aktiviteter og opplevelser under sitt Andøybesøk – og de kan gå ut døra med et ferdig opplegg.

– For våre medlemmer som tilbyr opplevelser og overnatting, betyr dette at de er garantert at disse gjestene kommer til dem før de forlater Andøy. De går ikke til konkurrerende aktører eller reiser ikke videre uten å benytte opplevelser og tjenester i Andøy.

– I tillegg sikrer dette sårt tiltrengte inntekter til Andøy Reiseliv. Det kommer også veldig godt med, selv om det ikke er de helt store summene foreløpig – men det styrker vår mulighet til å gjøre en god jobb for reiselivet i Andøy, sier Camilla Ilmoni.

– Salg av billetter og tjenester hos våre medlemmer er en prøveordning for i år, men tendensen er så god, og tilbakemeldingene fra fornøyde gjester er så positive at vi håper dette videreføres, sier hun.

Kommer for å se hval

Turister fra nært og fjernt stortrives – og lar ikke skiftende vær legge noen demper på opplevelsene.

Det bekrefter Laila Mattsson og sønnen Tord Mattsson som er på Andøybesøk i disse dager.

– Vi er kommet for å se hval, og håper på fine opplevelser. Vi har tidligere vært på blant annet Island for å se hval, og under turen dit i fjor var det mye regn. Og siden vi bor utenfor Gøteborg vet vi veldig godt at det ikke er sånn at sola bestandig skinner noe sted, ler de to.

Begge to har tidligere svømt med delfiner, og nå gleder de seg til å se spermkval på nært hold utenfor Andenes.

– Både Hvalsafari og SeaSafari

Undertegnede spør om turen går med SeaSafaris rib, eller med Hvalsafaris større fartøy – og Tord svarer smilende at det blir begge deler.

– Det vil si at jeg skal prøve en rib-tur, mens min mor kun holder seg til de store Hvalsafari-båtene. Totalt skal vi begge ha fire hvalsafariturer under oppholdet i Andøy. Vi gleder oss til det. Det er fantastiske dyr, smiler duoen – som vurderer å reise til Azorene til sommeren – for å oppleve blåhval.

De vakre bildene på tv-skjermen i Turistinformasjonens lokaler av spekkhoggere i Andfjorden blir lagt merke til.

– Vi har planer om å komme til Nord-Norge på spekkhoggersafari til vinteren. Tromsø var planen, men vi ser jo at det er fantastiske muligheter her også. Absolutt verdt å tenke på, mener Tord og Laila – som har fløyet opp til Andøya.

– Turen rundes av med noen dager i Lofoten. På vei dit setter vi leiebilen på hurtigruta fra Risøyhamn til Sortland, forteller Laila og Tord Mattsson.

På Visit Norways Lofoten-seksjon fant Tord et ruteplanlegger-forum.

– En veldig god idé, men løsningen som var valgt var umulig å bruke. Så det bør man forbedre, og dette er også en glimrende idé for Visit Andøy. For der kan gjester dele sine erfaringer og gi hverandre tips, forklarer han.

Økende turisttrafikk

At turisttrafikken til Andøy er økende, bekrefter reiselivssjef Camilla Ilmoni.

– Sommerstid er det selvsagt hvalsafari-opplevelser som lokker flesteparten av turistene til Andøy. Men vi opplever at det også er stor interesse for øvrige opplevelser og aktiviteter, sier hun.

– Statistikken vår viser at turisttrafikken øker. Årets besøkstall ligger en del over fjoråret, som ble en god sesong, forteller Camilla Ilmoni.

Tina McDougall hos Turistinformasjonen sier de fleste av turistene som er innom har spørsmål om ferga.

– De lurer på forskjellige ting som rutetider, kapasitet og hvor lenge i forveien man bør stille seg i kø for å komme med, opplyser hun.

– Mange av bobilturistene rynker på nesen av prisnivået på ferga. Det har vi fått mange reaksjoner på, og folk skjønner ikke hvorfor denne ferga er så mye dyrere enn andre, tilføyer Camilla Ilmoni.

– Hva man kan se og gjøre

– Ellers er gjestene opptatt av hva man ellers kan se og gjøre i Andøy, hvilke fjellturer som anbefales, og hvor det finnes gode spisesteder.

– Gjestene legger merke til tv-skjermen i Turistinformasjonen – der flotte filmer av vinterlige hvalturer i Andfjorden vises hele dagen. Mange av dem snakker om å komme tilbake vinterstid, og vi tror dette er et blikkfang som kan styrke interessen for vintersesongen og som får sommerturister til å tipse sine venner om denne muligheten.

– Vårt nye møte- og datarom blir også veldig godt mottatt. Tidligere sto våre pc-er for gjester i resepsjonen. Nå får gjestene mer privatliv, og bedre forhold for å sjekke informasjon i ro og mak. Det setter de pris på. De kan planlegge neste dag, overføre penger, booke ting og lese seg opp på brosjyrer – og deretter spørre oss om råd – om de ønsker. At rommet er dekorert med ulike hval-figurer fenger også, forteller Camilla Ilmoni og Tina McDougall.