DIGER: Boeing 747-400F-maskinen som landet på Andøya lørdag formiddag er nærmere to meter lengre enn Antonov 124-100-maskinen som gjestet Andøya i mai. Bakkepersonellet og bilene setter størrelsen i perspektiv. Foto: Alf Ragnar Olsen

I forbindelse med de store øvelsene og testskytingene hos Andøya Test Center (ATC) er det mange oppdragsgivere som flyr inn utstyr.

Fra tid til annen krever det bruk av lastefly med ekstra stor kapasitet. Det skjedde sist i mai, da et av verdens største transportfly, en Antonov 124-100-maskin, ankom Andøya med utstyr fra det polske forsvaret.

Lørdag var det på ny duket for besøk av en annen av luftens giganter – et lastefly av typen Boeing 747-400F.

Les også: Nytt gigantfly til Andøya flystasjon

– Alt gikk som planlagt

Værgudene vartet opp med stabil sidevind på tvers av rullebanen – og det blåste 31 knop da flyet ankom. En kikk på Flightradar-appen viste at maskinen hadde kommet fra Little Rock, i delstaten Arkansas i USA.

– Den store maskinen gled sakte gjennom lufta på vei inn, og alt gikk som planlagt. Sidevinden var ikke noe problem, og lossingen gikk etter planen den også, sier major Cato Eliassen ved Andøya flystasjon.

Les også: – Dramatisk for Andøya Test Center om Andøya flystasjon legges ned

En del personell

Eliassen sier en del personell fulgte lasten, siden det er snakk om gradert materiell.

– Alt jeg kan si om materiellet, er at det er en forsendelse til Andøya Test Center.

Maskinen kom inn litt etter oppsatt tid til Andøya, men forlot i henhold til planen.

– Det har sikkert sammenheng med at crewet må rekke sin slot-tid i Paris, som var neste stopp, opplyser Eliassen.

– Ikke mulig uten flystasjonen

Direktør Gunnar Jan Olsen ved Andøya Test Center har tidligere uttalt at slike logistikkoperasjoner ikke hadde vært mulig å gjennomføre uten en operativ flystasjon på Andøya.

– Disse flyene frakter materiale som gjerne er eksplosiv og gradert, og det er kun i ammunisjonshallen til flystasjonen dette kan lagres. Ellers finnes det ikke noen steder på Andøya vi kan bruke. Vi er avhengig av en operativ flystasjon, sier Olsen til VOL mandag.

Han legger til at det er et krav om høy brannberedskap når så store fly skal lande.

– Vi er lovpålagt å ha en brannstasjon like ved som er stor og velbemannet for at disse flyene skal lande her.

AVHENGIG AV FLYSTASJONEN: Direktør Gunnar Jan Olsen ved Andøya Test Center. Foto: Alf Ragnar Olsen