Andersen er daglig leder i firmaet, som blant annet har spesialisert seg på å hjelpe bedrifter med å finne sikre og effektive løsninger.

At han nå har klart å gå forbi flere av mediehusenes betalingsmurer og fått tilgang til innhold som er myntet på abbonenter, er ifølge ham selv tilfeldig.

- Det begynte med at jeg kom over en artikkel på Bergens tidende man måtte betale for å lese. For moro skyld ville jeg teste ut om jeg klarte gå forbi den uten å bli abonnement, noe som tok meg ti minutter. Deretter prøvde jeg å gjøre samme med flere andre aviser. Det var veldig enkelt, sier han.

- Når jeg først har låst opp en avis, har jeg tilgang til alle plussartiklene og trenger ikke gjenta prosedyren, fortsetter Andersen, og legger til mediehusene ikke kan spore hvem "blindpassasjerene" er.

Ikke veldig avansert

Den datakyndige andværingen ønsker ikke å røpe hva han eksakt gjør for å passere betalingsmurene, men understreker at det ikke er snakk om hacking.

-Nei, fordi dette er noe de fleste kan gjøre. Informasjonen man trenger ligger veldig lett tilgjengelig på nettet, sier han

Vil hjelpe andre

Nå ønsker Andersen å hjelpe mediehus med å finne løsninger som gjør at de kan stenge igjen sine respektive betalingsmurer for uvedkommende.

- Grunnen til at jeg går ut med dette er for å bidra til at avisene de gjelder finner sikre løsninger, ikke for at jeg selv skal kunne lese endeløse artikler uten å betale for det. Plussløsninger innebærer betydelige inntekter for avisene i løpet av et år, og da vil det være dumt om systemene er så usikre at nesten hvem som helst kan gå inn og lese sakene gratis med enkle grep, presiserer han.

- Vil sikre sine verdier

Gisle Hannemyr er lektor i informatikk ved Universitetet i Oslo, kommentator, forsker og og en av landets fremste it-eksperter. Han sier at mediehusene sannsynligvis er klar over at betalingsmurene deres har svakheter.

- Jeg tror de kjenner godt til denne problemstillingen. I bunn og grunn handler det om hvor vidt mediehusene vil sikre sine verdier. De stiller seg selv spørsmålene hvor mye ressurser som skal legges inn for å sikre seg mot såkalte "freeloaders".  Utfordringen med å lage gode og sikre murer er at man da ødelegger brukeropplevelsen for de betalende kundene ved at det blir mer kronglete å logge seg på, forklarer han.

- Tveegget sverd

Viser det seg at det etter hvert blir mange som klarer å gå forbi betalingsløsningene, tror eksperten at mediehusene vil ta grep

- Blir det mange nok som klarer å gå forbi, kan det få en økonomisk betydning, og da kan det hende de strammer inn. Men som sagt, å gjøre det er et tveegget sverd for mediehusene, fordi det ødelegger brukeropplevelsene for dem som faktisk er ærlige og betaler. Det er årsaken til at de plussløsningene består av forholdsvis enkle mekanismer, sier han.

Bør hjelpe

Universitetslektoren oppfordrer Andersen og andre som enkelt kan gå forbi diverse betalingsmurer, om å ta kontakt med mediehusene det gjelder for å hjelpe dem til å sikre seg bedre.

- På den måten får de vite hvordan "datanerdene" har kommet seg rundt og hva som kan gjøres for å forbedre sikringen i fremtiden, slår Hannemyr fast.