Ungdomsbedriften «Get´em points UB»på Andøy videregående skole ved Nora Bergvik Lugavic,personalansvarlig, Karoline Vedal, økonomiansvarlig, Mathilde Lyså Nordheim markedsføringsansvarlig, Martine Karlsen, markedsføringsansvarlig, Vibeke Elvan, daglig leder og Sandra Strøm, økonomiansvarlig er fornøyde med å ha fått 10.000 kroner i stipend fra Fonden for Entreprenørskap, Danmark.

– Vi ønsker å utvikle en bank der man kan opparbeide seg ulike poeng, der det vil lønne seg å drive med dugnadsarbeid, sier Nora.

De ramser opp arrangement som Rock mot Rus, Fæsterålen, Rock mot Fraflytting, Øyafestivalen, Parkenfestivalen, Buktafestivalen.

Dyrt

– Det er flere barn i Norge som er under fattigdomsgrensa enn vi vet, og det er nok mange som føler at det er dyrt å betale tusen kroner for en festival. Vi tenker oss at man eksempelvis kan vaske etter rock mot rus, og dermed opparbeide seg dugnadspoeng i idébanken, og dermed få avslag på Fæsterålen. På den måten vil flere bli engasjert i arrangementet, mens de som ikke har råd til å dra på festival, også får muligheten, sier Vibeke.

Realisere ideen

Lærer Kirsti Elvan sier at tanken med denne bedriften er å få ideen fram til realisering. – Dette er en idé som krever litt teknisk innsikt, dersom det skal være en form for elektronisk registrering av poeng ved dugnadsarbeid. Ideen kan videreføres og realisertes av andre i form av at du får en dugnadsbank. Eksempelvis noen som drifter en app for eksempel, sier hun.

Tanken er at det blir penger registeret et sted som ulike organisasjoner og personer knytter seg til for innskudd og uttak av poeng. Visjonen er at dette skal bidra positivt i forhold til at det er mange som ekskluderes av de høye kostnadene ved å delta på et arrangement.

Nora ser for seg en samling med festivaler som vil være med på ordningen, og som ønsker å bruke poeng på dem som er med på ordninga.

Mathilde sier at bedriften nå fremover skal bruke tid på å snakke med de ulike festivaler, men det kan også være andre med aktiviteter for ungdom som eksempelvis Disco Duck.

Bedriften planlegger å bruke en del av stipendet på markedsføring av ordningen.

De ønsker seg også kontakt med teknisk datakyndige som kan hjelpe dem med å utvikle en enkelt app.

Videreføre ideen

– Vi ønsker å nå flest mulig ved å få forklart ideen, og få hjelp gjennom markedsføring. Tanken er å få andre interessert i å ta over ideen når skoleåret er ferdig, sier Vibeke.

Hovedutfordringen blir å investere i en teknologi som har større nedslagsfelt enn Andøy.