Fredag var han på Andenes, på vei mot Lofoten for å starte organisasjonens andre lokalllag i Nordland. Fra før har FIVH lokallag i Bodø.

– Vi er to stykker som sykler i lag, og tar dette både som jobb og ferie. Vi får testet ut både rekkevidde og hvordan det er å ta med bagasje på en elsykkel, sier Karlstrøm.

Tromsø til Hamn

Torsdag syklet de fra Tromsø til Hamn.

– Det er en distanse på 13 mil. Det gikk helt smertefritt og uten at vi slet oss ut. Elmotoren hjelper godt til i motbakker. Vi ladet litt underveis, men ikke mye, sier Karlstrøm.

Tester ut el-sykler i Nord-Norge Martin Vea og Roy Christian Andersen har denne uka vært i Nord-Norge, inkludert Sortland, for å teste ut hvor godt el-sykler egentlig tåler røffe forhold. Blir billigere

Elsykler er blitt billigere, men for å få en sykkel med noenlunde bra motor og batterikapasitet, må du regne med å betale mellom 20.000 og 30.000 kroner. Sykkelen Karlstrøm har med på turen, er litt dyrere.

– Dette er en budsykkel, men mulighet til å ha 100 kilo bagasje. Den koster rundt 40.000 kroner, sier han.

Dørstokkmila

– Men er det ikke mer miljøvennlig å bruke vanlig sykkel?

– Det kan du si, men elsykkelen gjør at dørstokkmila blir kortere. Det ser jeg på meg selv. Jeg har hatt elsykkel en stund og er blitt sprekere. Jeg bor i en bakke og det er blitt mye lettere å ta sykkelen nå, sier han.

– Dessuten blir batteriene mer og mer miljøvennlige og en elsykkel er i hvert fall bedre enn en bil nummer to, legger han til.

Jubel for morsomme og nyttige gaver Sykehjemmet på Stokmarknes har fått morsomme og nyttige gaver. Kraftig økning

Salget av elsykler har økt kraftig de seneste årene. NRK melder at det i fjor ble solgt 35.965 elsykler i Norge, mot 22.518 året før.

– Det viser seg at de som kjøper elsykkel, sykler mer enn de som har en vanlig tråsykkel, sier Tomas Nesset til NRK. Han er leder av  Syklistenes landsforening i Kristiansand og omegn.

– Oljemotstand

Tirsdag er det møte i Kabelvåg for å starte lokallaget i Lofoten.

– Vi har fått en rekke henvendelser om å starte lokallag. Kanskje har det noe med oljemotstanden å gjøre. Folk i Lofoten er miljøbevisste. FIVH ønsker å samarbeide med flest mulig. Da får vi til noe. I Lofoten er det for eksempel naturlig å samarbeide med reiselivet, sier Karlstrøm.