Denne uken har både Dagbladet, NRK og VG vært i Andøy.

Fra før har Nationen og Klassekampen vært på besøk, og i forbindelse med forsvarsdebatten på Andenes i juni, laget NRK dokumentaren «Kampen om Andøya».

Meningsmålinger

– Valgkamp

– Jeg tror årsaken ligger i valgkampen. Det virker som om media har våknet opp når det gjelder forsvarssaken og beredskap generelt. Det er positivt at Forsvaret har fått stort fokus, både når det gjelder tilstanden og tilliten ute blant folk. Andøya blir et eksempel på galskapen og sløsingen med penger, sier Stein Håkon Eilertsen, som er tillitsvalgt i Norges offisersforbund ved Andøya flystasjon.

– Treghet

Da forslaget om å legge ned Andøya flystasjon kom og fram mot Stortingets vedtak i fjor, viste riksmedia liten interesse for Andøy. Nå er plutselig interessens stor.

Medieviter Bård Michalsen tror det skyldes treghet.

– Selv med internett, tar det lang tid før viktige saker sprer seg fra Andenes til Oslo. Det skal mye til for å tenne nasjonale medier. Grunnen til at de nå er tent, er det store og vedvarende engasjementet lokalt. Til å begynne med ble engasjementet sett på som vanlig motstand mot nedlegging, men nå har engasjementet vart lenge, og riksmedia ser kanskje at man har noen poenger lokalt, sier Michalsen.

– Ikke spesielt

VGs ansvarlige redaktør Gard Steiro sier at det ikke er noen spesiell grunn til at avisen nå har besøkt Andøy.

– Vi har vært på Andøya flere ganger det seneste året, så det er ikke spesielt at vi tar en tur før valget, skriver en ferierende Steiro i en tekstmelding til VOL.

– Jeg vet ikke hvorfor vi er der nå. Og hadde jeg visst det, ville nok svaret vært: Vent og se, skriver han.