Geir Maan hadde Kystverkets folk med på befaring om bord «Reine».

Med havnesjef Håkon Strand, Magnus Rørvik, Atle Rønning, Jan Arild Jensen og Ernst Kåre Jacobsen fra Kystverket på plass, bar det til havs.

Da «Reine» la fra kai, viste Geir Maan hvorfor manøverplass er en dyd av nødvendighet for den ærverdige skuta.

– Vi har ikke baugpropeller, og kan ikke installere det, ettersom båten er vernet, så vi trenger rom for å manøvrere trygt. Av samme grunn er det viktig å eliminere draget ved Hvalsenteret der vi har bygd ny kai, sa Maan.

Farlig trangt og uoversiktlig

– Ved høyvann, og fra den utvendige styrmannsplassen på taket av rorhuset, er vi fire meter høyere enn de fleste båtførerne står. Likevel har vi dårlig oversikt, påpekte Maan idet «Reine» cruiset inn innseilinga.

– I tillegg er det blå himmel, sol og klarvær med lite vind. Denne leia skal båtene seile i tåke, mørke og vind, og det er farlig trangt og uoversiktlig. Man har ikke sjans til å se båter på motsatt side før det er farlig sent. Det vil være mye bedre å legge den vestre leia øst for Sennholmen. Der er det mer rom og sandgrunn, og om man forlenger Gammelmoloen inn til Sennholmen i stedet, kan man samtidig eliminere drag og uro innerst i havna, mente Maan.

– En skog av staker og merker

I moloåpningen pekte Maan på et annet problem.

– Det er blitt en skog av merker og staker i innseilinga. Flere av dem bør flyttes, og noen er overflødige. Så lenge det ikke er mer enn fire meters dybde i Sennholmsleia, trenger man ikke merke ut fra de seks meterne som det skal bli etter storprosjektet. Merkinga bør være etter de rådende fire meter. Da blir det ryddigere og mer manøverplass.

Nautiker Ernst Kåre Jacobsen forsto problematikken.

– Stakebåten vår «Villa» er på tur, og vi skal se om ikke vi kan få ordnet dette, sa han.

I etterkant var Maan fornøyd.

– Det er bra det tas grep, men det er mer jeg håper blir tatt tak i. Som at det er trangt, uoversiktlig og farlig at all trafikk skal gå vest for Sennholmen. Det er ikke plass til at to båter med litt størrelse kan passere hverandre her. Flere hendelser viser at dette er en farlig flaskehals. I 2017 bør Kystverket ha fokus være å skape trygghet, og unngå feller som dette, mener Maan.