Tidligere i år fikk paret levert nybilen. En sølvfarget Tesla Model S av edleste valør – en P100D.
Modellen, som har skrevet seg inn i bilhistorien som verdens raskeste serieproduserte bil, kan akselerere fra 0–100 på ufattelig raske 2,5 sekunder.
På vei mot Bleik, viser Sigmund hva som bor av krefter i denne Teslaen. Det er mildt sagt imponerende. Som i andre elbiler kommer kreftene umiddelbart. Ingen andre kommer i nærheten av dette, bortsett fra Teslas egen Model X – som også bruker mindre enn tre sekunder på sprinten fra null til hundre.
– Man bruker ikke kreftene til vanlig. Men ja, det er betryggende at man kan foreta raske forbikjøringer.
Luksuriøs og komfortabel
Like imponerende er fraværet av støy i bilen. Det er stille, og bilen virker svært velbygd. Interiøret går i beige skinn og sort pianolakk. Designet er gjennomført. Utvendig minner Teslaen litt om en Jaguar XJ – samtidig sikrer led-lyktene bilens signatur ute på veien.
– Dette er vår andre Tesla Model S, og vi er kjempefornøyde. Vi ønsket oss firehjulsdrift, og det gjorde at vi byttet. Rekkevidden og ikke superbil-kreftene gjorde at vi valgte den største batteripakken, sier Kirsten og Sigmund.
– Vi nøler ikke med å anbefale elbil. På Andøya har vi ikke ekstremt kalde vintere, og rekkevidden går ikke nevneverdig ned vinterstid. Driftskostnadene er svært lave. Bilen lades på en vanlig 16-amperes kurs, og vi har ikke merket økte strømutgifter. Drivstoffutgifter slipper man, det er lav årsavgift og bilen går gratis på ferger. Serviceutgiftene er også svært lave, sier han.
Fornøyde
Service på sammenlignbare Audier koster fra 12.000 og oppover.
– På den forrige Teslaen betalte vi 1500 kroner – ned mot en tiendedel, sier Sigmund – som demonstrerer at bilen har autopilot, og lar undertegnede prøve superbilen.
Kombinasjonen av god plass, moderne løsninger, god komfort og superbil-krefter gjør Teslaen unik. Kjøreturen ga mersmak – og det er ikke rart det blir stadig flere Teslaer ute på veiene.
– Vi er kjempefornøyde, smiler Kirsten og Sigmund.