I utgangspunktet jobber Jitse kun med norske artister, men fant etter hvert ut at han ønsker å jobbe med et større marked. Han mente at det norske markedet var lite fremtidsskapende.

Kun ett band

Jitse bestemte seg for å melde seg på et internasjonalt knutepunkt for internasjonale samarbeid, hvor rundt 100 små plateselskap som opererer internasjonalt er registrert.

– Jeg ble kontaktet av flere lovende band, men bestemte meg tidlig for at jeg kun skulle jobbe med ett utenlandsband, forteller han.

Valgte USA

Jitse kom i kontakt med band fra hele verden, men det var ett band som fanget hans oppmerksomhet.

– Det er helt tilfeldig at det ble et band fra USA, for jeg snakket med flere fra mange forskjellige land, og jeg fikk tilbud omtrent daglig. Men så var det noe spesielt med dette ene bandet. Musikken og bildene deres snakket til meg. Valget mitt falt dermed på Suncruiser, som er på tur opp i flere land, forklarer han.

Populært band

De snakket noen ganger over Skype, og la en plan for hvordan de skulle jobbe sammen fremover.

– Jeg la en slagplan som resulterte i tre singler og ett album fra juli og fram til nå. Musikken har blitt godt mottatt på streamingtjenestene, og bandet er mest populært i USA, England og Benelux-landene. Debutsingelen ble nominert til beste internasjonale urbanpopsingel til Radio Wigwam Awards i høst. Vi har også fått god drahjelp fra Radio Harstad, forteller Jitse.

Monster

Monsterhitten deres heter Monster, og har rundt 200.000 avspillinger på Spotify.

– Musikken er veldig spesiell, og har en slags fantasy-oppbygging. Albumet kom nylig ut. Nå er de på turne, og nylig spilte de i Washington og Brooklyn. Jeg ser også fellestrekk med dem og to av de andre artistene jeg jobber med. Både Synthetic Gentlemen og Lars Erik er på samme måte som Suncruiser perfeksjonister og ikke hitmakers. Det digger jeg. Nå skal jeg lage ei låt med Suncruiser, og vi har snakket om noen prosjekter sammen, avslutter Jitse.

Linn-Cecilie Rønneberg