Formannskapet i Andøy behandlet mandag ettermiddag budsjettet til Andøy Havn. Dersom styret i foretaket går videre med planene som er lagt, kan det bli bråk. Th. Benjaminsen AS, som håndterer Hurtigrutens anløp i Risøyhamn, kommer med klare advarsler til Andøy Havn KF.

– Kan ikke

Hans Benjaminsen, som er daglig leder i selskapet, sier til VOL at kommunen at kommunen ikke har hjemmel for å innkreve en anløpsavgift for anløpet i Risøyhamn.

– Anløpsavgift skal bare dekke kommunens kostnader knyttet til sikkerhet og fremkommelighet i kommunens sjøområde. Risøyhamn er en privat kai, med «havn» rett i farleden, skriver Benjaminsen. Det betyr at staten har alle «havnekostnadene» for «havna» i Risøyhamn. De øvrige kostnadene ved å drifte kaiområdet der Hurtigruten legges til, betales av bedriften. Dermed kan ikke kommunen kreve inn havneavgift, mener Benjaminsen.

Han sier at denne saken har vært en gjenganger siden 2002. Kommunen har ved tre-fire tilfeller forsøkt å kreve inn avgift fra Hurtigruten, men det har blitt bestridt hver gang.

Enig

Stein Lillebo hos Hurtigruten ASA sier til VOL at Hurtigruten stiller spørsmål ved Andøy Havn KFs planer om å innføre anløpsavgift. Avgift kan bare kreves dersom man har konkrete kostnader ved farvannsforvaltningen i kommunen.

– Eventuelle kostnader ved å holde farleden åpen, eksempelvis isbryting, kan man kreve dekket gjennom en avgift mot dem som bruker havna, men slik jeg oppfatter det er det bare Hurtigruten som skal kreves for avgift, sier Lillebo.

Han sier at Hurtigruten deler Th. Benjaminsens syn på saken.

– Jeg ser ikke at den kommunale havna har kostnader de kan dele med oss. Det har de ikke synliggjort eller dokumentert.

– Hurtigruten vil motsette seg å betale avgift?

– Jeg ser ikke at vi kan betale denne avgiften inntil det blir gjort etter regelverket. Vi har ikke hørt noe fra kommunen. Vi trenger en dokumentasjon på at kommunens kostnader er reelle, og vi vi trenger å se selvkostregnskapet til havna. Dessuten er det flere som bruker havnene i Andøy kommune, ikke bare Hurtigruten, sier Lillebo.

VOL har siden i går prøvd å få svar på om Andøy Havn KF mener de har det juridiske på det tørre her. Etter gjentatte telefonhenvendelser og sms-forsøk, har vi ikke lyktes å komme i kontakt verken med styreleder Andreas Haugen eller havnesjef Håkon Strand. Om vi får svar, vil vi oppdatere denne saken.

Budsjettet

Formannskapet i Andøy hadde ingen innvendinger mot budsjettet til Andøy Havn KF. Det ble signalisert tillitt til at ledelsen og styret i selskapet hadde kontroll på saken.

Det ble derimot stilt et teknisk spørsmål ved måten budsjettet ble godtatt på.