Forbrukerrådet har testet og gitt poeng til alle landets fastlegekontor på en skala fra null til hundre, hvor hundre er best. De får poeng for å gi god og relevant informasjon som er lett tilgjengelig digitalt. Medisinskfaglige vurderinger er ikke testet. Bare 2,5 prosent får grønt lys av Forbrukerrådet.

I alt var det 1347 legekontor som ble undersøkt, hvor Risøyhamn legekontor kom som nummer 1020 mens Andenes helsesenter legeseksjon kom som nummer 1223. Dermed ligger de helt til bunns både i landet, fylket og regionen. I Vesterålen er det kun et legesenter i Hadsel som havner under.

Kontrollutvalget

Resultatene ble tatt opp i kontrollutvalget, hvor de drøftet og la fram et vedtak. De etterspør hvilke tiltak rådmannen vil iverksette som kan bedre situasjonen på områdene som er påpekt i undersøkelsen. De ønsker tilbakemelding innen 1. desember.

Sender SMS

May-Liz Vestjord på legekontoret i Risøyhamn har sett undersøkelsen.

– Når det kommer til digital tilgjengelighet så tenker vi at det går på dette med å bestille time og resept på nett. Det vi gjør der er at vi sender varsler med SMS, og at en av legene gir prøvesvar der. Her sør i kommunen så er det mange eldre folk, som gjerne ikke behersker det digitale. Vi har heller ikke fått noen henvendelser på at det er ønsket. Vi har derimot åpen telefon mellom klokken 0800 og 1600, sier hun.De ser fordeler og ulemper med å ikke være på Internett.

Standard prosedyre

De kommer til å snakke sammen i staben om resultatene.

– Vi synes ikke noe om at tallene er så lave, og det er selvsagt beklagelig. Vi har standardsvar vi gir når det kommer til det å bestille fastlege. Det er noe de må ordne selv. Vi har en prosedyre på det. Vi ser at vi tydeligvis må gjøre noe med det. Vi tar undersøkelsen til etterretning og må diskutere før vi gjør noen endringer. Det er alltid et potensial til å bli bedre, sier Vestjord.

Kritisk

Torunn Berthelsen Hansen mener det er synd resultatene ble så dårlige som de ble.

– Måten det er gjort på er både vi og legeforbundet kritisk til. Vi har aldri før opplevd at noen ønsker å få en prøvetime hos alle legene, og det er ikke slik det fungerer heller. Legene har lister, og den kan være full med venteliste, sier hun.

Ingen skype-samtale

Det er på det digitale de har fått mest kritikk.

– De har blant annet sjekket om man tilbyr legetime over Skype. Det gjør vi ikke. Legene er pliktig til å se pasienten, og legetimen skal være sikker og loggføres. Det blir den ikke over Skype. Når legen ser pasienten kan legen også avgjøre enklere om pasienten er syk, sier Hansen.

Kan bli bedre

Hun har gått dypere inn i undersøkelsen, og sett konkret på tallene under hver kategori.

– Vi har fått full score på vennlighet, men det ser ut til at det tok lang tid før vi svarte på telefonen. Vi vet ikke grunnen til det, men det kan være at det var ti andre mennesker som ringte samtidig. Man kan selvsagt bli bedre, sier hun.

Har nettside

Hun reagerer også på at Forbrukerrådet ikke har funnet nettsiden deres.

– Vi har nettside, men vi ser i undersøkelsen de har gjort at de ikke klarte å finne den. I tillegg til at vår informasjon ligger på nettsiden til kommunen, så har vi en egen nettside. Risøyhamn fikk også sin egen torsdag forrige uke. Vi har også en app hvor folk kan bestille egne timer, forklarer Hansen.

Kontrollutvalget: Leif A. Iversen tok opp de dårlige resultene i kontrollutvalget. Foto: Mette Helene Berger-Amundsen
Risøyhamn: – Vi kommer til å disktuere hvordan vi kan gjøre endringer, sier legesekretær May-Liz Vestjord (ikke på bildet). Fra venstre Christina Hansen, Astrid Holm og Hilde Andersen.arkivfoto Foto: Mette Helene Berger-Amundsen