Siden februar har mye skjedd. Andøy taxi la inn et anbud til Helse Nord, men de vant ikke anbudet. Det var det Salten Bilreiser Nordlandsbuss som gjorde. De har nylig søkt etter en ekstra sjåfør, der søknadsfristen gikk ut for noe dager siden.

Andenes til Stokmarknes

Formålet med anskaffelsen er å tilby landeveis-transport i fast rute med spesialtilpasset minibuss for pasienter. Anbudet omfatter både Lofoten og Vesterålen. I Vesterålen er det snakk om to minibusser som skal kjøre fra Andenes til Stokmarknes og så tilbake til Andenes.

Styreleder i Andøy Taxi, Kurt Inge Nystad, tror ikke bussen som settes opp påvirker dem så mye.

– Dette påvirker ikke oss noe særlig. Jeg tror nok minibussen som skal gå, samler opp flere av dem som ikke har krav på reise, men som hadde kjørt selv. Dessuten går minibussen klokken seks på morgenen, og da har man også mulighet til å ta buss noen minutter senere, sier han. De har fortsatt anbud og skal fortsatt ta akuttkjøring og frakte folk til bussen som kun går fra hovedveien.

Daglig leder Harald Mehus i Sortland taxi mener det er altfor tidlig å si noe om hvorvidt den nye syketransporten vil påvirke dem. De har ikke mista noen faste avtaler som følge av den nye sykehustransporten.

Egen bil

Mange av pasientene har krav på egen bil. disse pasientene skal fortsatt kjøres med egen taxi. Hvis en pasient trenger å ligge, sitte i forsetet eller ikke kan bli utsatt for influensa-smitte, er det legen som skal skrive rekvisisjon for dette. Deriblant har dialysepasienter og kreftpasienter fortsatt krav på egen bil uten omkjøringer.

– Det er viktig med rekvisisjon på behovene man har. Det er legen som skal ordne med det, og man kan ikke gå til reisekontoret, sier Nystad.

Pirattaxi

I februar kom det også fram at ESA mener at Norges løyveordning begrenser taximarkedet og bryter med EØS-reglementet. De krevde da en endring. Fristen gikk til juni, før den ble utsatt til oktober. Nå er fristen 20. desember.

– Hvis det blir frislipp kan det påvirke. Det er pirattaxier som er vårt problem. Vi har rapportert ifra, men det skjer ingenting. Det er kritisk nå. Folk skriver seg imellom på Facebook, og vi møter ofte på biler som kjører svart, forklarer han.

Mehus sier at dette også er et problem i Sortland.

– Ja, det er et problem, vi ser at det foregår åpent. Vi har en anmodning fra politiet om å anmelde den type ulovlig persontransport. Det er ikke lov å kjøre persontransport mot betaling, uten nødvendige tillatelser, sier han. Han tror nok de har anmeldt privattaxisjåfører tidligere, men det er før hans tid som daglig leder.