Syv jenter som vil sette kommunen på kartet:

Vil øke turismen i Andøy  

Feel Home Abroad UB består av syv jenter fra Andøy videregående skole som ønsker å utvikle et bredere perspektiv innenfor turismen i Andøy kommune.

Syv jenter fra Andøy videregående skole som ønsker å sette Andøya på kartet. Hilmari Pauline Halvorsen, Mathilde Lyså Nordheim Julie Mikkelborg Enoksen, Malin Strøm-Jensen og Nicoline Strand, foran i midten Katharina Karlsen van Leeuwen. Vasare Jurgelaityte er ikke med på bildet.Foto: Innsendt

Andøy

– Promotering av øya som en av Nordlands fineste fasiliteter er målet vårt, skriver ungdomsbedriften FHA Norway på sin hjemmeside.

Bedriften består av daglig leder Katharina Karlsen van Leeuwen, administrasjonsansvarlig Malin Strøm-Jensen, personalansvarlig Nicoline Strand, økonomiansvarlig Vasare Jurgelaityte og Mathilde Lyså Nordheim, markedsføringsansvarlig Hilmari Pauline Halvorsen og Julie Mikkelborg Enoksen.

Enklere

– I vår bedrift ønsker vi å kunne utarbeide en nettside med en idé om en app, som øker turismen i Andøy kommune. Denne ideen har sitt utspring i hvordan vi som innbyggere, skal kunne gjøre det enklere for turister å vise hva dem hva de skal gjøre, opplyser de.

For å klare det er tanken å danne et navigasjonssystem innen appen som gjør det betraktelig enklere å se Andøya som helhet.

– Her vil vi i tillegg etablere et tilbud om et kundenummer for dem som ikke har internett, samt en kommunikasjonskanal for turister både innland og utland å ha en kontaktperson som støtte via reisen.

Rekyl reklame har utviklet logoen til Feel Home Abroad UB, og som seg hør og bør i nordlyskommunen er det nordlyset som er i fokus.

Samarbeid med Andøya Reiseliv

Idéen om å gi reiselivsnæringa i kommunen et løft, ved å reklamere for Andøyas beste attraksjoner, kom helt naturlig.

– Ja, det som ligger bak er nok det at vi er Andøya-patrioter. Også er det spennende å prøve noe nytt, og få vist fram vår mening om kommunen, sier Julie Enoksen,

Ungdomsbedriften har hatt juleferie, men er i ferd med å etablere egen hjemmeside og fortsetter arbeidet i januar.

– Det er også snakk om at vi skal samarbeide med Andøya Reiseliv, så vi føler i hvert fall at dette går rette veien, sier hun.

Potensialet i kommunen er stort, der også vinterturismen vokser.

– Vi har masse å by på, men det er sjeldent at folk vet hva som egentlig foregår på øya, og vi har lyst til å hjelpe dem med det. Mange av oss jobber i butikk og vi merker det når det er masse turister, så vet de ikke helt hva som foregår og hvor attraksjonene og det som skjer er å finne. Det er hovedgrunnen til at vi kom på ideen, sier hun.

– Håper noen lar seg inspirere

Ressurser nok til å utvikle en egen app har ungdomsbedriften ikke, men de håper noen vil la seg inspirere.

– Det vi har er en ide om en app, så er det et håp om at noen tar over idéen og sørger for å utvikle den, sier Enoksen.

Ungt Entreprenørskap er organisasjonen som står bak ungdomsbedrifter i hele landet. Enoksen synes det å drive ungdomsbedrift er interessant.

– Dette er et fag du får veldig god bruk for, det er veldig mye spennende. Jeg har ikke tenkt så langt som å jobbe innen reiseliv, men jeg er veldig glad i å reise så jeg tror det kunne vært en mulighet, sier hun.  

– Turismen er en stor inntektskilde for mange i kommunen, så vi vil bare hjelpe dem ved å informere litt ekstra, sier Julie Mikkelborg Enoksen.