– Det er fraktet 8.042 kjøretøy over fjorden. Det er nye rekord. Vi har også fraktet over 21.000 passasjerer også det er ny rekord. I år har det vært 822 syklister med ferga, mot 531 i fjor. Vi har fraktet 53 turistbusser. Det er ikke rekord, men betydelig flere enn i fjor, sier Iversen.

Omsetningsrekord

Han sier at fergeselskapet har omsatt for 6,8 millioner kroner i år, noe som er 1,5 millioner bedre enn den forrige omsetningsrekorden.

– Det har vært få kanselleringer i år. Nordøsten kan være tøff over Andfjorden, men i år har været vært med oss. Vi har hatt avbrudd på grunn av tekniske problemer, sier Iversen.

Motorhavari

«Skutvik» fikk motorhavari og sambandet var ute av drift i tre dager i august. Den langt større «Stetind» ble satt inn.

– Den har fungert bra, selv om det er noen utfordringer i forhold til fergekaiene. Båten har stabilisatorer noe som gjør den mye mer stabil i sjøen, sier Iversen.

Han sier at «Stetind» kan være aktuell som ferge neste sommer dersom det skjer noe med fergekaiene. Både på Andenes og i Gryllefjord må det gjøres ting i forhold til fortøyning av ferga.

– Får vi «Stetind» inn i sambandet, vurderer vi å forlenge sesongen til å vare fra 1. mai og ut september, sier Iversen.

20 år

Det er i år 20 år siden fergeselskapet ble stiftet.

– Kristian og Roger Adolfsen var til å begynne med eneaksjonærer og skal ha æren for at fergesambandet ble en realitet. I dag har selskapet rundt

170 aksjonærer, sier Iversen.

De første to årene var det passasjerbåten «Svalbard» som gikk mellom Andenes og Torsken. Deretter ble det fergesamband.