Avtalen mellom de to nordnorske selskapene er historisk, forteller daglig leder i Nordic Last og Buss, Terje Stensli.

– I firmaets 30-årige historie har vi aldri inngått en så stor enkelt avtale. I tillegg skal vi levere andre modeller til dem i løpet av høsten, så totalsummen blir noe høyere, sier han.

Spesialbygd

I går fikk de ansatte i Harstad servert marsipankake i forbindelse med at  to av de spesialbygde lastebilene ble overlevert. De 13 bilene er av typen Volvo FMX 500 8x4 og koster.

– Dette er biler som er bygd for å gå på anlegg og er derfor forsterket over hele linja, sier Stensli.

Stensli mener det er et viktig signal til omgivelsene at en bedrift fra landsdelen kan levere store ordrer. De nye bilene skal gå på forskjellige anlegg rundt om kring i landet. Blant annet skal tre biler til Svalbard.

– Det utrolig morsomt å få lov til å levere lastebiler som skal gå over hele landet, sier han.

Service

Teknisk sjef Viggo Lidahl hos Leonhard Nilsen & Sønner er ikke i tvil om hvorfor de valgte Volvo og Nordic Last og Buss.

– Servicen. Ingen konkurrenter kan vise til et lignende serviceapparat. Det er utrolig viktig for oss å vite at vi kan få hjelp raskt, sier han.

Det Risøyhamn-baserte selskapet fra 1951 med 1.200 ansatte har en meget stor bilpark, og de er veldig opptatt av å ha biler som tåler belastningen.

– Det er en langt større påkjenning for kjøretøyen når de går på anlegg enn på vei. De får mye juling. På enkelte anlegg går bilene 24 timer i døgnet, sier Lidahl.

Moderne bilpark

Han forteller at de har en moderne maskin- og bilpark og de merker at dette er med på å rekruttere folk til bedriften.

– Vi har ingen problemer med å skaffe sjåfører, for de vet at de får gode arbeidsforhold, sier han.

Maskinsjef Bjørnar Olsen i Leonhard Nilsen & Sønner sier alt av lastebiler og maskiner blir fulgt nøye opp.

– Nordic hjelper oss med å følge opp de enkelte kjøretøy. Dette for at det skal få den servicen den skal ha og at alt av avgifter og godkjennelser blir fulgt opp, sier han.

- Røff kjøring

Nordic Last og Buss har levert chassis, mens Maur Bilbygg ved Drammen har levert  spesialkassene. Christian Riise sier lastebilene har ekstra tykk bunn og doble karma for å tåle de ekstra tonnene.

– Bilene skal gjennom ordentlig røff kjøring, og da må vi sørge for at utstyret holder i flere år, sier han.

Det er for tidlig å si om noen av nybilene blir med på Harstadpakken, men det som er sikkert er at de ikke skal til anlegget på Bjarkøy.

– Det jobbes med å sette opp brakkerigg og snart kommer tunnelriggen. Totalt vil vi være rundt 40 ansatte på Bjarkøy-anlegget , sier Lidahl og Olsen.