Erik Bugge og hans islandske kollega Signý Ormarsdóttir.

Kommunene i Vesterålen har lenge samarbeidet om kultur.

– Kultur var noe som var politisk ufarlig og som vi følte vi kunne samarbeide om, sa Solsvik.

For 12 år siden dukket det opp forslag om utvide samarbeidet til Øst-Island. I 2004 ble samarbeidet formelt innledet gjennom et arrangement i Nordens Hus i Reykjavik.

Og det var også i Nordens Hus at 10-årsmarkeringen fant sted. Det skjedde gjennom en konferanse med paneldebatt, en kunstutstilling og en konsert om kvelden med musikere fra Vesterålen, Øst-Island og Donegal i Irland.

Konferansen ble åpnet av Illugi Gunnarsson, Islands kultur-, utdannings- og forskningsminister, og Cecilie Landsverk som er Norges ambassadør på Island. Deretter gikk man over til oppsummeringen av 10 år med kultursamarbeid.

Grunnlag for utvikling

– Kultur former mennesker og gjør dem til aktive samfunnsborgere. Verdier og holdninger dannes, og det gir næring til samtalen om fremtiden. Menneskelige relasjoner er grunnlaget for all samfunnsutvikling, sa Solsvik videre i sitt innlegg.

– Kultur er en energi som er livsnødvendig for alle samfunn, og kultur er viktig for bosettingen, sa Jóna Árný Þórðardóttir, som er daglig leder i Austurbrú, som tilsvarer Vesterålen regionråd i Norge.

Det er Signý Ormarsdóttir, kulturmedarbeider ved Austurbrú, og Erik M. Bugge, prosjektleder for internasjonalt kultursamarbeid i Vesterålen som i stor grad har ledet arbeidet med kultursamarbeidet gjennom de 10 årene det har vart. De gikk gjennom de 10 årene som har vært og sa at målet hadde vært å inspirere menneskere som arbeider med kultur.

– Vi valgte bevisst å satse på proffesjonelle kunstnere og kreativ ungdom, sa Bugge.

Life changing

Saksofonisten Garðar Eðvaldsson.har vært med i prosjektet Rytmereise, som skjedde i samarbeid med bedrifter på Øst-Island og i Vesterålen. Han har vært i Øksnes og på Sortland for å opptre.

Han sa at opplevelsen hadde forandret livet hans.

– Å reise til Vesterålen for å spille var noe helt annet enn å spille på skolen. Jeg fikk møte nye mennesker og fikk et annet perspektiv på ting.

Og så var det morsomt, sa Eðvaldsson.

For mye politikk

Det var imidlertid ikke alle som var udelt positive til kutursamarbeidet. Den islandske kunstneren Þórunn Eymundardóttir sa at et samarbeid mellom to steder hadde lite å si for hvordan profesjonelle kunstnere arbeider.

– Det er for mye byråkratisk og politisk styring, og vi må tilpasse prosjektene for å få støtte. Dere må i større grad ta kunstnerne med når politikken skal lages og prosjektene velges, sa Eymundardóttir.