RASRAMMET: Ved Bunnpris på Andenes er fire av ti ansatte bosatt på Bleik og rammet av raset. Espen Granli og Torill Madsen håper nå på tunnel. (Foto: Tony Gulla Sivertsen)

Etter raset ved bleikstunellen mandag kveld har de som normalt kjører veien om Klæva, måtte benytte andre veier. I dag valgte Andøy kommune å vinterstenge den korteste omkjøringsveien. Det betyr at man må benytte veien om Ånes, noe som gir 1,5 mil lenger kjørevei fra Bleik til Andenes.

– Som å tisse i buksa

– Veien fra Dverberg til Skogvoll er fullstendig sundkjørt og den store trafikken de siste dagene har bare gjort den verre. Egentlig skulle veien vært vinterstengt for lenge siden, sier enhetsleder Stein Andreassen i Andøy kommune til Andøyposten.

– Kunne ikke veien blitt holdt åpen inntil veien rundt Klæva åpner igjen?

– Veistandarden er så dårlig at man ikke kan kjøre fortere enn 20 kilometer i timen, og da er det like raskt å kjøre om Ånes, hevder Andreassen. Han mener også at det vil være lite hensiktsmessig å gruse opp veien nå.

– Effekten blir som å tisse i buksa for å holde varmen. I tillegg har vi heller ikke midler i budsjettet til grus og måtte da i tilfelle få tilført mere penger, sier Andreassen.

– Har forståelse

Ved Bunnpris på Andenes er fire av ti ansatte bosatt på Bleik, og dermed rammet av raset. Espen Granli og Torill Madsen kjørte veien mellom Dverberg og Skogvoll på tur til jobb i dag.

– Veien er i en miserabel standard, så hvis kommunen vurderer den som uforsvarlig, så har vi forståelse for det, sier Granli.

– Men det er jo veldig lang vei å kjøre rundt til Andenes, så jeg forstår jo at folk bruker den, sier Madsen. De to håper kommunen kan vurdere å åpne den vinterstengte veien hvis rasveien blir langvarig stengt.

– Da håper jeg at kommunen kan sette den istand og gjøre den forsvarlig å kjøre på, sier Granli.

To timer ekstra

De to Bunnpris-ansatte forteller at de nå må bruke opptil to timer til og fra jobb. Normalt er turen mellom Bleik og Andenes unnagjort på ti minutter.

– Vi stenger klokka 23, så da er vi ikke hjemme før midtnatt. Hvis man da har tidligvakt dagen etter, så blir det veldig slitsomt, sier Madsen.

– Og i tillegg til tiden som brukes, så blir det jo også dyrt etterhvert, tilføyer Granli. Begge sier at de bevist har valgt å bosette seg nært arbeidsplassen for å kunne bruke mer tid på unger og familie.

– Derfor er det utrolig kjedelig å måtte bruke så lang tid å kjøre rundt, sier Madsen.

Urovekkende

Granli synes det er urovekkende at det ikke kom noe forvarsel om raset.

– Det er jo en veistrekning der det jevnlig går ras, så man skulle tro at noen fulgte med på hva som skjer oppe i fjellsiden, sier han, og håper planene om tunnel nå tas fram igjen.

– Og da håper jeg de også kan se om det er mulig å gjøre noe med Kjølhågen-problemet samtidig, sier Granli.