Den norske isdriftsstasjonen FRAM 2014/15 med utstyr og forsyninger med deltaker Audun Tholfsen i forgrunnen. Nå får ekspedisjon hjelp av et norsk Orion-fly. Foto: Nansensenteret, Yngve Kristoffersen

Flyet tok av litt før klokken 07.30 tirsdag morgen. Etter det Andøyposten erfarer vil turen ta rundt fire timer nordover.

Ved Forsvarets operative hovedkvarter (FOH) i Bodø får Andøyposten opplyst at Forsvaret er bedt om å bistå med frakt av utstyr til en norsk ekspedisjon i polområdet.

– Forsvaret anser Orion som det mest relevante verktøyet for å yte denne bistanden, får Andøyposten opplyst.

Ekspedisjonen er i regi av Nansen Senter for Miljø og Fjernmåling (NERSC).

– Dette er ingen standard operasjon for Forsvaret, men vi gjør dette fordi det er nødvendig av hensyn til ekspedisjonen. Det handler om slipp av utstyr i nærheten av Nordpolen, får Andøyposten opplyst.

Fram 2014/2015

NERSC startet tidligere i år opp en isdriftekspedisjon kalt «Isdriftstasjonen FRAM-2014/15». I følge en pressemelding fra senteret er dette den første norsk isdriftekspedisjonen siden Fridtjof Nansens drift med «Fram» for 118 år siden.

Professor emeritus Yngve Kristoffersen og Audun Tholfsen ble satt i land på et islak i august, og skal drive med isen til sommeren 2015.

De har med seg forsyninger for minst 12 måneder, og har også med seg et luftputefartøy som gjør at de kan bevege seg 100 kilometer bort fra isflaket.

Det var den tyske isbryteren «Polarstern» som fraktet de to forskerne til isflaket.

Fra pol til pol

Dette er ikke første gangen at et norsk Orion-fly flyr over Nordpolen. I tillegg har et av flyene landet på isen i Antarktis ved den norske forsknings-stasjonen Troll.

Man kan derfor trygt si at 333-skvadronen opererer fra pol til pol.