Butikksjef Susann Nordmo har all grunn til å smile bredt med tanke på omsetningsresultatet for 2014 på Coop Dverberg som har økt med nesten 10 prosent fra fjoråret. Dette innebærer en bruttoomsetning inkludert merverdiavgift som overstiger 12 millioner, noe som tilsvarer drøye 10 millioner kroner i netto omsetning (uten moms).

Administrerende direktør i Coop Nordland Lars Arvid Jakobsen bekrefter at dette er butikkens beste omsetningsresultat noensinne.

– Flott vekst

– De har har hatt en veldig flott vekst, så selv om ikke alle tall er klare ennå, så tyder alt på at butikken kommer til å gå med overskudd for 2014, sier Jakobsen, som anslår veksten til å være opp imot 10 prosent.

– Vi har en dyktig leder og dyktige medarbeidere som gjør at kundene vil komme. Dette er et bevis på at det går an å drive butikk utenfor sentrale strøk, sier Jakobsen. Jakobsen husker også tiden for noen år siden, da butikken gikk dårlig, og ledelsen i Coop måtte ha en dialog med bygda for å finne ut om det var ønske om å ha butikk på Dverberg.

– Det er ikke bare automatikk i at det går an å drive butikk i distriktene. Alle dagligvarebutikker er mer volumbasert nå, enn det var for noen år siden. Det som gjør at det går bra på Dverberg, er engasjerte folk med gode holdinger som jobber for å ha et godt klima. Da blir butikken et godt samlingspunkt for bygda, sier Jakobsen. Butikksjef Susann Nordmo støtter det.

– Jeg har noen fantastiske ansatte sammen med meg som drar lasset. Alle står på og er blide og fornøyde på jobb. Det gjenspeiler seg i atmosfæren, og folk liker å stikke innom oss. Vi liker å takke for handelen med å overraske kunden med trollkrem eller vafler, sier Nordmo.

– Fantastisk utvikling

Hun sier at utviklingen har vært fantastisk på de tre årene hun har jobbet på Dverberg.

– Etter 18 år på Coop Prix på Andenes var jeg veldig skeptisk til å begynne her. Jeg var redd for at det skulle bli lite folk og ensomt på jobb. Men det har gått så bra, og nå kunne jeg ikke tenke meg å dra tilbake til Andenes, sier Nordmo.

Hun sier at lokalbutikken prøver å få tak i det som kunden vil ha, og er særlig opptatt av at frukt og grønnsaker skal være ferskt og fint.

– Jeg merker at flere og flere begynner å handle hos oss, og de handler mer og mer. Hovedårsaken til det er nok at folk føler at de stort sett får alt de trenger. Dermed trenger de ikke handle andre steder. Vi har et bredt sortiment, og vi tar inn varer som ikke var her før, og som det nå selges masse av, sier Nordmo.

Eldre kunder handler mer eksotisk

Hun er særlig glad for å se at eldre kunder handler mer eksotisk enn før.

– Det er en god følelse, og det får oss til å strekke oss enda lenger. Vi er opptatt av å sette kunden i fokus. Det er mange enslige som har butikken som det eneste lyspunktet i hverdagen, og da ønsker vi å møte dem på en hyggelig måte, fortsetter hun.

Butikken har etter nyttår turt å øke åpningstidene med en ekstra time på kveldstid på hverdager. Det betyr 11 timer daglig. I tillegg til to timer ekstra på lørdager, noe som innebærer ni timer totalt.

– Vi tenker lange åpningstider for at folk skal rekke oss etter jobb og andre ærend uten å stresse, sier hun.

Butikken har fem ansatte. I tillegg til Nordmos 100 prosent stilling, så er det to 70 prosent stillinger, samt to ekstrahjelper på lørdager.