– Jeg synes det er på tide at nord-norge får sin første gullfisk. Det er sunt for kåringa at det ikke bare er storbankene, flyselskapene og de store nasjonale konserene som stikker av med seieren hvert år, sier Spjelkavik i reklamebyrået God strek på Andøy.

Lofotprodukt på Leknes og deres Hold i torsken-film kan bli den første nord-norske Gullfiskvinneren når TV2 kårer årets beste reklamefilm for 2014. I de 23 årene prisen har blitt delt ut har aldri en nordnorsk annonsør nådd opp, skriver Spjelkavik i ei pressemelding.

Filmen Hold i Torsken er utformet av reklamebyrået TRY for Leknes-bedriften, og vant sølvfisken for januar 2014.

Mange av av Spjelkaviks venner mobiliser nå på Facebook for å få publikum til å stemme nordnorsk, forteller Spjelkavik.

- Ola Bremnes fra Kvæfjord har laget selvportrett med torsk, og tidligere teatersjef ved Hålogaland teater i Tromsø, Iren Reppen har vært i bokhylla å funnet fram en 14 år gammel bok der hun poserer på forsiden med svært tidlig torskeholding, sier han.