Bleik Stadion, som ligger like inntil Nasjonal Turistvei Andøya, imponerer mange med stadionreklamen som omslutter stadig større deler av banen. Reklameskilt er i seg selv ikke uvanlig, men det man ser på Bleik er blant annet reklame for andre fotballklubber.

Begynte med Port Vale

– Det begynte med at noen ivrige supportere ville ha skilt for sine favorittklubber Port Vale og Manchester United. Så fort det første skiltet var kommet opp startet rivaliseringen mellom tilhengere av ulike engelske fotballklubber, forteller Stein Hansen. I tillegg til de to første, er det i dag stadionreklame for Liverpool, Leeds, Tottenham, Everton og Arsenal.

– Det begynte som en artig gimmick, men vi synes jo skiltene er med å pynte stadion, og i tillegg gir de jo penger i klubbkassen. De har jo også en praktisk oppgave; å hindre ballen i å havne i storhavet. Merkelig nok, så er det et og annet sleivspark også på Høken-treningene, sier Stein.

Maler gjerne AIL-skilt

Supporterskiltene koster minimum 1000 kroner i året, men noen av skiltene gir både to og tre høvdinger i klubbkassen, siden mange vil være med på skiltet.

– Når det er hjemmekamper, så ser vi ofte at andelshaverne stiller seg bak sine skilt, sier Stein.

– Er folk velkommen til å kjøpe skilt uansett hvilken klubb det er reklame for?

– Ja, AIL-supportere er selvfølgelig hjertelig velkommen til å sette opp skilt. Det ville være det jeg kaller god bruk av penger, ler Stein. Han legger til at med 2,3 millioner kroner i lån på kunstgressbanen, så er de ikke i den situasjonen at de kan si nei til inntekter.

– Jeg melder meg frivillig til å male et AIL-skilt, og hvis mange vil være med, så har vi en hel langside ledig, sier Stein i et latterbrøl.

Husnummeret sitt på stadionskilt

Totalt har Høken 70 stadionskilt, og når de er skrudd opp i den årlige skiltdugnaden vet folk at nå er sesongen i gang. Høkens skilthistorie startet i 1996, og de to første skiltene som ble malt i garderobene før sesongstart var for Andøyposten og Bladet Vesterålen.

– Vi har ingen store, men mange små sponsorer. Vi har også noe vi kaller «Bleiksavtalen skilt med gatenavnene på Bleik, der hver husstand betaler et beløp i året for å få sitt husnummer på skiltet. Bare for skiltet «Gårdsveien» får vi inn 20.000 kroner, sier Stein. De mange små lokale sponsorene er grunnen til at de tørr å kalle seg «Folkets klubb».

– Bleiksværingene heier ikke bare på oss, de støtter oss også økonomisk. Størstedelen av inntektene til fotballgruppa er tuftet på penger fra folk på Bleik, sier han.

Støtte fra hele Vesterålen

Det er ikke bare lokale bedrifter og enkeltpersoner som bidrar til Høkens økonomi. På stadion henger også skilt fra bedrifter andre steder i Vesterålen, som for eksempel Havna Service og Sortland Auto.

– Når det gjelder Havna Service, så har vi stoppet der for å spise i mange år. En dag kom daglig leder bort til oss og sier at han har lagt merke til at Høken bruker å være innom, og spør om det er noen måte han kan støtte oss på, forteller Stein. Han sier at skiltet til Nye Vøling på Åse har sin bakgrunn i at Høken-medlem Karl Øyvind Bråten skulle kjøpe seg nye bil.

– Han ringte rundt til ulike bilforhandlere og sa at han ville kjøpe bil hos den første som stilte med et draktsett til Høken. De ringte raskt tilbake fra Åse og sa at de stilte med både draktsett og stadionskilt, sier Stein.

Mange fordeler

Høken ser mange fordeler ved å gå bredt ut og be om litt støtte fra mange, isteden for å være avhengig av en stor sponsor.

– Det er bare å ta en titt på den nye kunstgressbanen til 7 millioner kroner. Vi kunne ikke drømt om å realisere den hvis vi ikke hadde hatt bred støtte i folket. Gjennom denne tankegangen får vi også en mer oversiktlig og forutsigbar økonomi, noe som igjen gjør det lettere å få folk til å sitte i styret, sier leder i Høkens fotballgruppe Espen Granli.