På den nye kunstgressbanen i Risøyhamn er konsentrasjonen stor blant de syv deltakerne.

Trener Tom Stenvoll forklarer den neste øvelsen som går ut på å bli bedre til å dempe fotballen og så skyte den igjen etter en pasning.

– Man må ha en åpen kroppsstilling ved å stille seg rett og  slå videre pasning. Da går spillet fortere, forklarer Robert Sollie.

Han begynte på FFO på Åse for to år siden, og egentlig likte han ikke fotball. Men Tom fikk ham til å like det. Nå har han sluttet på FFO, og kjører heller til Risøyhamn for å delta på Akademiet.

– Vi lærer mer. FFO var mer lek, sier Robert.  Tobias Fjellvang (14) støtter ham i det.

– Han får oss til å forstå hva som er riktig og galt å gjøre i spillet ved hjelp av bra øvelser, forklarer han.

Martin Tetlie (12) liker de avanserte øvelsene som fokuserer på kroppsstilling i forhold til å lære å håndtere alle deler av spillet.

Sofie Fjellvang ((16) synes Akademiet har et skikkelig bra opplegg.

– Jeg er blitt mye bedre i fotball. Tom er veldig flink. Han viser oss tydelig hvordan vi kan bli bedre, og hvordan vi kan presse oss ut til å yte best. Han har gode planer til hver trening, er fokusert og lærer oss noe nytt hver gang, sier Sofie.

Deltakerne sier at Tom alltid har en ny øvelse på lur for å drille på å håndtere en spesiell del av fotballspillet.

Enkelt

– Fotball er egentlig enkelt, men samtidig kan det enkle bli vanskelig. Det er det vi forsøker å formidle til spillerne. Hvorfor tenke vanskelig, når man kan gjøre det enkelt, sier Tom.

Alt sammen handler om å ha et begrunnet valg i forhold til hva man gjør på banen basert på lagspill.

– Ved en felles tanke om hvordan man kan utføre arbeidet, så blir laget bedre. For meg vil aldri den individuelle utøveren stå høyere enn laget, men gi rom for individuelle kvaliteter, påpeker Tom.

Idrettspedagog Geir Einar Solvang jobber side om side med Tom på FFO på Åse og på Akademiet i Risøyhamn.

Lese spillerne

– Geir Einar har mye å lære meg i forhold til å forstå spillerne og psykologien bak bedre. Den erfaringen er god å ha med seg når spillerne skal utvikle seg som mennesker. Det går på holdninger og verdier, sier Tom.

Geir Einar er pedagogen blant oss. Han kjenner signalene og leser spillerne og individet.

Tom presiserer at det handler om at de alltid skal vite hvorfor de gjør det ene og det andre.

– Vi legger vekt på at spilleren må tenke selv, og at ting legges fram lett spørrende, i stedet for i kommandoform, sier han.

Geir Einar tilføyer at det er viktig at spilleren føler at det må tenkes på egenhånd.

– De skal ikke føle at noen har sagt at de måtte gjøre det og det. De skal bli mer bevisst på de riktige valgene, og legge brett på utvikling og rett valg, sier Geir Einar.

– Ikke for «dumrianer»

Tom forteller at han har vært så heldig å få skrive bok om hvordan fremtidens fotball vil se ut i 2020 sammen med sine tidligere kollegaer ved NTG (Norges Toppidrettsgymnas). Dette er trenere med god erfaring fra toppfotballen og treneryrket.

– Vi trenger smartere spillere. Du må tenke kjappere, og forstå spillet tidligere. Da vil du kunne oppfatte situasjonen i en tidligere fase, og ha bedre forutsetning for å gjøre et bedre valg. For å gjøre det trenger vi smartere spillere, en som tenker og leser spillet kjappere. Som person kan du ikke være en type på skolen, og en helt annen type på banen. Du er en person. Enten så forstår du eller så gjør du det ikke. For meg handler det om å ansvarliggjøre spilleren selv. De må tenke, sier han.