Det har vært en god del diskusjon rundt havneavgifter i Andøy opp gjennom årene, både i Risøyhamn og på Andenes. På Andenes har Fergesambandet Andøy - Senja AS og Hvalsafari AS protestert på passasjeravgifter. I Risøyhamn har Hurtigruten ASA klaget på anløpsavgiften. Kaia i Risøyhamn er privat, slik at Andøy kommune ikke har krevd inn kaiavgift der.

Stranda

De nye sakene kommer etter at Hurtigruten ASA vant en sak mot Stranda havnevesen i forbindelse med krav om anløpsavgift fra Hurtigruten ASA i forbindelse med sommeranløp av hurtigruten i Geirangerfjorden. Saken ble avgjort i Høyesterett. Nå er altså fem av de 34 hurtigruteanløpene langs kysten stevnet for retten, deriblant Risøyhamn.

– Analysene fra vårt revisjonsselskap viser at vi over en treårsperiode har betalt minst 36 millioner for mye i avgifter. Det kan være mye mer, og dette skal vi gjennom ytterligere analyser få dokumentert, sier Daniel Skjeldam til TV 2. Han er administrerende direktør i Hurtigruten ASA.

Dommen i Høyesterett ble avsagt med tre mot to stemmer. Norsk havneforening mener at det svekker dommen som rettskilde, og at den neppe får konsekvens for de faste hurtigruteanløpene langs kysten.

Kontroll

I 2011 ba Th. Benjaminsen AS i Risøyhamn Kystverket om å føre kontroll med Andøy kommune i forhold til innkreving av anløpsavgiftene. I den forbindelse kom det frem at Andøy kommune krevde inn rundt 250.000 kroner per år i anløpsavgifter fra Hurtigruten ASA.

– Dette vanskeliggjør vår mulighet, som eier av kaien, til reforhandling av kontrakt og normal prisøkning, skrev Hans Benjaminsen i et brev til Kystverket.

Han skrev videre at ettersom kaia i Risøyhamn er privateid, har ikke Andøy kommune kostnader knyttet til anløpet.

– Dersom anløpet i Risøyhamn belastes med kommunal avgift, må dette være til dekning av kostnader, og vi stiller spørsmål til hva disse kostnadene skal være, skrev Benjaminsen.

I 2014 ba Hurtigruten ASA om få tilbakebetalt anløpsavgifter. I mars fikk kommunen brev fra Kystverket der man ba Andøy kommune redegjøre for anløpsavgiften.

Stoppet innkreving

Stein Andreassen i Andøy kommune sier at kommunen ikke har mottatt noe stevning og at han derfor ikke kan si noe om hva Hurtigruten ASA vil kreve fra Andøy kommune.

– Etter den gamle forskriften var det ikke differensierte anløpsavgifter. Alle havnene i Andøy ble sett på som et havnedistrikt og avgifter ble dermed innkrevd i alle havner for å dekke kostnadene. Så kom det nye forskrifter der man ikke kunne gjøre det slik. Andøy kommune fikk ett års dispensasjon i forhold til nytt regelverk, men man fortsatte å kreve inn avgifter etter gammelt regelverk også utover denne ettårsperioden. Etter brev fra Kystverket ble dette stoppet mot slutten av 2013, og etter det har vi ikke krevd inn anløpsavgift, sier Andrassen.

– Har man fått på plass et nytt regulativ som følger de nye reglene?

– Nei. Dette var noe den nye havnesjefen var begynt med, men han døde som kjent brått. Så dette er noe som må jobbes videre med, sier Andreassen.

2011 til 2013

Anne Marit Bjørnflaten er kommunikasjonsdirektør Hurtigruten ASA. Hun sier til Andøyposten at man mener Andøy kommune urettmessig har krevd inn anløpsavgifter i Risøyhamn.

– Dette gjelder for perioden 2011 til 2013. Vi mener at Andøy kommune ikke har godtgjort de utgiftene man har krevd anløpsavgift for ettersom kaia i Risøyhamn er privat. Vi har heller ikke fått all den dokumentasjon vi har bedt om. sier Bjørnflaten.

Hun sier at man nå har sendt stevning og at man etter hvert vil vurdere søksmål.

Andreassen sier til Andøyposten at det fra 1. januar 2011 til 31. desember 2013 ble krevd inn 404.537 kroner i anløpsavgift i Risøyhamn.

– Det vesentligste av dette kommer fra hurtigruten. Noe kan være annen godstrafikk, men jeg tror ikke det utgjør mye, sier Andreassen.

Dersom Hurtigruten ASA vinner frem, kan altså Andøy kommune bli nødt til å betale tilbake dette beløpet.