Elevene i åttende klassetrinn ved Andenes Skole har fått delta i testingen av det nye lærings- og opplevelsessenteret hos NAROM og Andøya Rakettskytefelt.

Lærer Eirin Olsen forteller om veldig god stemning blant elevene.

– De har gått løs på oppgavene med stor entusiasme, og jeg har fått inntrykk av at dette passer denne aldersgruppa midt i blinken.

– Det er samtidig endel mindre justeringer som bør gjøres, og vi er involvert i dette også. Det innebærer blant annet at vi skal tilbake etter påske, forteller naturfaglæreren for 8B.

Fullt fokus

Inne i romskipet er det god stemning. Ved ett sett kontrollbord, står Elias Hoel, Simen Nilsen og Tiril Skaarn. Dypt konsentrert. Det er like før oppskyting...

David Mørtsell er også fokusert på arbeidsoppgaven sin, der han sitter foran dataskjermen og følger med. Men at han liker konseptet, er det ingen tvil om.

– Spennende og artig. Inspirerende er det også. Jeg kunne godt tenke meg å jobbe her, eller bli astronaut, smiler han.

- Spennende

Kort tid etter går raketten til værs. Veslemøy Nordheim og teamet i naborommet følger med. Nå skal oppgaver utføres under rakettens ferd. Inne i romskipet jobbes det også. Etter endt tokt i verdensrommet går døra opp. Undertegnede får stige inn i romskipet. Der forteller Therese, Anne Helene, Nikoline, Anna Karin og Johannes om et spennende opplegg.

– Vi skal ikke røpe for mye, men dette var veldig artig og bra. Nå er vi spent på hvordan vi har klart å løse oppgavene, smiler de.

Ble evaluert av romforsker

Elevene får hver sin tur til å reise ut i verdensrommet, og hvert sitt oppdrag på bakkeplan. Filip Nicolaysen fører gruppen an inn i debrief-salen.

– Nå skal dere få høre litt om hva en ekte romforsker ved Norsk Romsenter har å si om toktet. Så skal dere få resultatene etterpå, røpet han.

Resultatene avslørte nærmest dødt løp mellom de to gruppene - og det er ingen tvil om at ARS ser ut til å være på et vinnerspor her. Oppdraget med å bygge et spennende lærings- og opplevelsessenter er i rute. Nå er det snart klart for åpning!