Cameron Diaz kjører en svart. Det samme gjør Petter Stordalen. Odd Bakken, utflyttet andværing, kjører en knall rød.

Tesla har blitt populært over hele verden, og det uten å bruke en krone på markedsføring.

– Jeg kommer aldri til å gå tilbake til bensin eller diesel, sier Bakken, som tok med hele familien og kjørte fra Oslo til Andenes i det nye el-gliset.

Han har allerede rukket å ta med mange gamle kjente på en tur.

– Så fikk jeg faktisk tommelen opp fra en gutt på moped da jeg kom kjørende, sier han fornøyd.

God plass

Debatten rundt Tesla har rast i mange norske medier. Den har blitt beskyldt for å være en rikmanns-bil og reaksjonene mot Tesla har vært mange.

Allikevel kommer man ikke unna at Tesla modell S er en bilopplevelse helt ut av en annen verden.

I Norge er det cirka 4000 lykkelige Tesla-eiere, og Odd Bakken er en av dem.

– Alle argumentene som tidligere ble brukt mot el-biler kan ikke brukes mot denne bilen, sier en fornøyd Bakken.

Hans røde stolthet kan romme opptil sju personer, og har lastekapasitet som en Land Cruiser med hele 895 liter med oppbevaringsplass.

– På veien opp hit fikk vi med oss flere store kofferter og til og med en høytrykksspyler, sier Bakken.

Ikke ladeproblemer

Mange stiller seg nok spørsmålet om å kjøre langtur med el-bil. Blir det ikke veldig mange stopp for å lade batteriet?

– Rekkevidden med et full-ladet batteri er 40 mil. Vi stoppet noen få gang for å lade på turen oppover, sier Odd.

Tesla har plassert egne superladere rundt om i landet, og innen neste sommer vil det også ha kommet en på Hamarøy i Nordland.

De som da er eier av el-bilen lader gratis på nevnte superladere.

– Det er som at du kjøper en bil hos forhandler og får et kort som garanterer deg gratis drivstoff, sier Odd.

Fordelen med Teslas egne ladere er at det går fort å fylle «tanken», mens det på andre strømuttak tar mer tid.

– I Mo i Rana måtte vi spise middag og ta en runde bowling mens bilen ladet, men det gjør jo ingenting, sier bileieren med et smil.

Han tror også det er marked for at andværingene kan bytte ut bensin-sluket med en el-bil.

– Du kjører jo sjeldent mer enn 40 mil om dagen, og det er en god bil også på vinteren og til å kjøre opp på hytta, sier han anbefalende.

Miljøbevisste

For Odd Bakken handler det ikke om hestekrefter eller en overdreven bil-interesse.

Han er den miljøbevisste som tok et valg og fikk en stilig bil på kjøpet.

– Som oljemotstander måtte jeg tenke etter hvor jeg selv brukte mest olje, og svaret ble jo Toyotaen i garasjen, sier Odd.

I diskusjoner om oljeboring utenfor Lofoten, Vesterålen og Senja ble det at han fylte diesel på tanken alltid brukt mot han.

Da han så hva Tesla-teknologien hadde å tilby var valget klart, samtidig som han så at han faktisk ville spare penger på å bytte.

– Den logiske slutningen var å bytte til en bil som ikke har noe utslipp, og som kan bruke elektrisitet uansett hvordan det produseres, sier han.

Han regnet ut at han kjørte 25 000 kilometer i året, noe som tilsvarer rundt 50 000 kroner.

– Med denne bilen har jeg ingen utgifter og kan heller bruke de pengene til å betale den el-bilen, sier han.

Batteriet som ligger under gulvet i bilen har en levetid på over 15 år og har levetid også etter det er ferdig i Tesla.

– Jeg ser aldri for meg å ha en annen bil enn dette. Alt annet er gammeldags nå, sier han og trykker på den digre berøringsskjermen i bilen.