I 2012 leverte Avinor en del-rapport knyttet til lufthavner i innstillingene til Nasjonal Transportplan 2014-2023, der de la vekt på at et bedret flytilbud ville kunne ha positiv effekt for reiselivet i Lofoten og Vesterålen.

På tirsdagens reiselivskonferanse i Bodø, mener Avinorsjef Dag Falk-Petersen at kortbanenettet har begrenset turisme-verdi.

- Kortbanenettet, som har god nok kapasitet i dag, har begrenset verdi når det gjelder å skape turisme. Avinor må derfor styrke de største flyplassene. Flyplassene i Bodø og Tromsø vil følgelig få en oppgradering og kapasitetsøkende tiltak, sa Falk-Petersen. Det skriver Reiseliv i Nord i en pressemelding.

Lofoten og Vesterålen på vent

Rullebanen på Skagen flyplass ved Stokmarknes bygges nå ut. I innstillingen til Nasjonal Transportplan ønsket Avinor å utrede to lokaliseringer for større lufthavn i Lofoten og Vesterålen; Gimsøy mellom Leknes og Svolvær, samt Hadselsanden som en erstatning for de tre lokalflyplassene i området.

Når det gjelder fremtidige nye storflyplasser i Nord-Norge er det likevel Helgeland som ligger fremst i planleggingen.

– En storflyplass på Helgeland vil komme på cirka 2 milliarder kroner, og det kan ikke Avinor finansiere alene. Prosessen er i gang med konsesjonssøknad til departementet. Når det gjelder Lofoten må det gjøres flere værmålinger samt at utfordringer i forhold til vernespørsmål må avklares, sa Avinor-sjefen.

Satser på de store

Samtidig understreket Avinor-sjefen betydningen av Gardermoen som en hub for Norge.

– Et godt utbygd nett av langruter med effektive overganger til Nord-Norge forutsetter god kapasitet på Gardermoen, sa Falk-Petersen, som ga honnør til Norwegian for sin satsing på langdistanse.

Avinor-sjefen understreket også betydningen av et nordnorsk fly-charterfond på kort sikt.

– En reise fra Tokyo til Nord-Norge blir 2.500 kilometer lenger om man flyr via Helsinki og Oslo enn om man flyr direkte.